
Sätt säkerheten först

Rätt däck för rätt årstid
Under tidsperioden 16 april - 30 september är det förbjudet att använda dubbdäck i Sverige om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Det är inte olagligt att köra med dubbfria vinterdäck, eller så kallade åretruntdäck, under sommaren: men det är i regel en dålig idé.
En vinterjacka är tillverkad för att fungera som allra bäst när det är kallt ute och detsamma gäller för vinterdäck. De är konstruerade för att ge dig optimalt grepp i minusgrader på snöiga vägar med sitt djupare greppmönster och mjukare gummiblandning. Egenskaper som inte alls passar torra, varma sommarvägar. Sommardäck är å andra sidan mer elastiska och gjorda för att prestera som bäst när det är över fem plusgrader ute.
Vad händer om jag kör med vinterdäck på sommaren?

Upp till 20% längre bromssträcka
VTI, Väg- och Transportforskningsinstitutet, har utfört bromstester på sommar- och vinterdäck vid sommarväglag. Bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ visade sig vara mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.
Källa: https://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:799982/FULLTEXT02.pdf

Snabbare slitage
Vinterdäck är som sagt gjorda för kallt väglag med snö och is. I sommarvärmen slits vinterdäcken snabbare och slitaget kan också bli ojämnt. Detta gör i sin tur att däcket vibrerar under körning vilket kan skada hjulupphängningen.

Ökad bränsleförbrukning
På varma vägar ökar rullmotståndet hos ett vinterdäck eftersom den mjukare gummiblandningen gör att däcket ändrar form. Detta leder till ökad bränsleförbrukning och därmed även större koldioxidutsläpp.

Förvaringen är a och o
Däck som inte används ska alltid förvaras i torrt, svalt och mörkt. Hemma kan du förvara dem i våra praktiska hjulpåsar eller så checkar du in dem på däckhotell hos din lokala Hyundai-återförsäljare.
Kontakta din närmaste återförsäljare för mer information eller boka tid för ditt hjulskifte redan nu.