I30 Stationcar Varinter

FAQ

Svar på vanliga frågor om Hyundai

Här hittar du svaren på de allra vanligaste frågorna vi får om våra bilar och tjänster på Hyundai. Det rör sig om allt från förkortningar och finansiering till vägassistans och nybilsförsäkring. Oavsett om du redan är stolt ägare till en Hyundai eller funderar på att bli, finns det mycket matnyttig information att hämta.

Beteckningar och förkortningar

I bilvärlden vimlar det av beteckningar och förkortningar. Här kan du ta reda på vad några av de vanligaste förkortningarna står för och på så sätt lära dig ännu mer om din bils funktioner och egenskaper.

ABS: Anti-lock Braking System är ett system som förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning. På bilar utan ABS kan hjulen låsa sig vid kraftig inbromsning, vilket gör att du inte längre kan styra bilen då däcken glider över asfalten. Med ABS låses inte hjulen och det går att styra bilen även under de kraftigaste inbromsningarna.

 

BAS: Tester visar att de flesta förare inte bromsar tillräckligt hårt i nödsituationer, men med nödbromsassistanssystemet Brake Assist System aktiveras maximalt bromstryck om föraren trampar snabbt men inte tillräckligt hårt på bromspedalen. På så sätt kan bromssträckan förkortas och olyckor förhindras.

 

EBD: Electronic Brakeforce Distribution optimerar effekten av bilens ABS-bromsar. EBD-systemet fördelar bromskraften optimalt på de enskilda hjulen, så att stabiliteten bibehålls vid kraftig inbromsning.

 

ESP: Electronic Stability Program är en vidareutveckling av ABS-systemet som ökar säkerheten avsevärt. ESP-systemet ser till att du kan fortsätta styra i den riktning du vill om något oregelbundet inträffar som till exempel en slirning. Systemet griper in på en bråkdel av en sekund och hjälper till att räta upp bilen. ESP är också känt under namn som ESC, ASC och VDC.

 

HAC: Med Hill Assist Control behöver du inte längre oroa dig för att återuppta körningen efter ett kort uppehåll i en brant backe. Tekniken säkerställer att den enda vägen är framåt och uppåt. Funktionen är också känd som "Hill Hold".

 

ISG: Det innovativa Idle Stop & Go-systemet maximerar bränsleeffektiviteten genom att stänga av motorn när bilen är i neutralläge och du släpper kopplingen. Systemet används vanligtvis när du stannar vid rött ljus, eller befinner dig i trafikköer som kräver många täta stopp och efterföljande starter. Motorn startar omedelbart igen när du trampar på kopplingen för att lägga bilen i ettans växel.

 

VSM: Vehicle Stability Management är ett elektroniskt stabilitetssystem som är sammankopplat med ESP-systemet. Systemet är utformat för att motverka sladd eller spinn genom att ge föraren en taktil varning via ratten, bromsa ett eller flera hjul samt minska motoreffekten för att sänka hastigheten.


DBC: Downhill Brake Control bibehåller en jämn låg hastighet när du kör nedför en brant backe.

 

ISOFIX: En bilbarnstol med Isofix-säkerhetssystem kan låsas fast i bilsätet via inbyggda fästen. Montering av barnstolen görs med ett enda klick och barnet kan färdas i bilen på ett säkert sätt.

 

LED-ljus: LED är en förkortning för Light Emitting Diode, och kan liknas vid en elektronisk glödlampa. LED ger maximal klarhet, ökad synlighet och dessutom tänds den snabbare än en traditionell glödlampa med glödtrådar. Slutligen är LED-lampor ett kostnadseffektivt val eftersom de inte förbrukar lika mycket ström som traditionella glödlampor.

 

LKAS: Lane Keeping Assist System är ett assistanssystem som varnar föraren om bilen är på väg att lämna sitt körfält, när detta inte har signalerats med bilens blinkers. LKAS kan aktivera en motstyrning som känns i ratten, så att föraren återigen blir uppmärksam och styr tillbaka bilen in i körfältet.

 

TCS: Traction Control System är ett system som elektroniskt kan förhindra hjulspinn. Vid exempelvis halt, glatt eller löst underlag kan systemet bromsa det hjul som har fått spinn och därmed överförs mer dragkraft till resterande hjul. Detta säkerställer optimalt grepp under de flesta vägförhållanden.

Bluelink®

Nej, det är tyvärr inte möjligt att eftermontera Bluelink, eftersom ett SIM-kort är installerat i bilen under produktionen.

Din återförsäljare hjälper dig att aktivera Bluelink i din bil.

Hitta återförsäljare

Kontakta din återförsäljare om du är osäker på om din bil har Bluelink.

Hitta återförsäljare

Nej, men genom att bli medlem i minHyundai kan du få relevanta servicepåminnelser, tillgång till din digitala servicehistorik, förmånliga medlemserbjudanden och annan viktig information från Hyundai Sverige.

Läs mer om minHyundai här.

minHyundai är en medlemstjänst dom gör det ännu enklare att vara Hyundai-ägare. Som medlem får du tillgång till fördelar som servicepåminnelser, digital servicehistorik, viktiga telefonnummer och exklusiva erbjudanden till dig och din bil. Bluelink är en tjänst som via ett SIM-kort i bilen håller dig ansluten till din Hyundai och låter dig styra flera funktioner i bilen via Bluelink-appen. Kontakta din lokala Hyundai-återförsäljare för mer information.

Stöter du på problem med Bluelink är du välkommen att kontakta supporten via [email protected]

Givetvis kan du även vända dig till din lokala Hyundai-återförsäljare.

Tillbehör

Ja, vi har alltid ett brett urval av utrustning för eftermontering – även för dig som har en lite äldre Hyundai.

Se tillbehören här eller kontakta din lokala Hyundai-återförsäljare för mer information. Hitta din närmaste Hyundai-återförsäljare här.

Finansiering

Ja! Din lokala Hyundai-återförsäljare kan erbjuda dig ett brett utbud av attraktiva finansieringslösningar, oavsett om du är privatperson eller företagskund. Du får snabbt och smidigt ett finansieringsförslag anpassat efter dina behov och din budget.

Läs mer om Hyundai Finans här.

Hitta din lokala Hyundai-återförsäljare här.

Försäkring

Ja! Hyundai Försäkring i samarbete med Folksam erbjuds till alla kunder som kör en fabriksny eller begagnad Hyundai, och kan tecknas hos en auktoriserad Hyundai-återförsäljare eller direkt via Folksam. 

Läs mer om Hyundai Försäkring här.

Ja! Hyundai Försäkring i samarbete med Folksam erbjuds till alla kunder som kör en fabriksny eller begagnad Hyundai, och kan tecknas hos en auktoriserad Hyundai-återförsäljare eller direkt via Folksam. 

Läs mer om Hyundai Försäkring här.

Garanti

Nej, tyvärr inte. Alla garantiarbeten måste utföras av en auktoriserad Hyundai-verkstad inom bilens garantiperiod.

Skulle olyckan vara framme och din Hyundai går sönder utomlands, ska du kontakta en auktoriserad Hyundai-verkstad. Kom ihåg att ta med bilens servicehäfte. Om du vanligtvis inte servar bilen hos en auktoriserad Hyundai-verkstad, måste du också uppvisa dokumentation för att servicen utförts korrekt i enlighet med våra föreskrifter. Om din bil är korrekt underhållen och därmed omfattas av fabriksgarantin, kommer den utländska Hyundai-verkstaden att åtgärda bilens skador utan kostnad.

Du ska ringa Hyundai vägassistans på telefonnummer: +46 771-64 80 10

Gratis vägassistans gäller i Sverige och resten av Europa, med undantag av Grönland och Färöarna. Allt du behöver göra för att du ska få gratis vägassistans är att serva bilen enligt serviceschemat hos en auktoriserad Hyundai-verkstad i Sverige.

 

Om din bil inte kan repareras inom tre vardagar ser Hyundai Vägassistans till att SOS International kopplas in via bilens försäkring, förutsatt att du har en giltig sådan. Din Hyundai kommer därefter att transporteras till den Hyundai-verkstad i Sverige som du föredrar.

 

Hyundai Vägassistans gäller inte i samband med trafikolycka i utlandet men vi hjälper till att koppla in SOS International via bilens försäkring. Var därför noga med att packa ner både försäkringsbeviset och Grönt Kort vid utlandsresor.

 

I utlandet kan du bli ombedd att betala en lokal vägassistanstjänst kontant. Tänk då på att spara eventuella kvitton för att få ersättning för dina utgifter när du kommer hem. Allt du behöver göra är att lämna in underlaget till din Hyundai-verkstad.

Nej. All form av trimning innebär att fabriksgarantin automatiskt förfaller på din bil.

Hyundai erbjuder 5 års nybilsgaranti med fri körsträcka på alla nya bilar som säljs av en auktoriserad återförsäljare i EES och Schweiz. Gäller dock inte bilar registrerade för kommersiellt bruk så som taxi, reguljär trafik med mera.

Läs mer om vår nybilsgaranti här.

Nej. Du ska vända dig till en auktoriserad Hyundai-verkstad. Ta med bilens servicehäfte och dokumentation för korrekt underhåll. Endast en auktoriserad Hyundai-verkstad kan utföra garantiarbeten på uppdrag av Hyundai.

Hitta din lokala Hyundai-verkstad här.

Justering och balansering av bilens hjul omfattas inte av Hyundais fabriksgaranti. Detta beror på att hjulens positionering till största del är beroende av din körstil. En oförsiktig körning över en trottoarkant eller en grop i vägen kan räcka för att få hjulen ur balans och därför omfattas justering och balansering inte av fabriksgarantin.

Nej, en extra rostskyddsbehandling påverkar inte din bils existerande garanti mot rostangrepp kommande inifrån. Den påverkas bara om det uppstår skador från appliceringen av det extra rostskyddet, som exempelvis rostangrepp i samband med borrhål i karossen. Vid efterbehandling med rostskyddsmedel, används produkter som är kompatibla med de produkter som Hyundai använt sig av vid tillverkningen av bilen.

Bilen ska ursprungligen ha sålts av en auktoriserad Hyundai-återförsäljare i EES eller Schweiz till en kund som inte har köpt bilen för vidareförsäljning. Bilen ska ha varit registrerad i landet den exporteras ifrån. Dessutom måste den säljande återförsäljaren i ursprungslandet rapportera registreringen till Hyundai-importören i samma land.

I samband med registreringen av en importerad Hyundai är det bilens första registreringsdatum i ursprungslandet som räknas som garantins startdatum.

Bilen måste införas korrekt i Hyundais garantisystem av den ursprungliga återförsäljaren.

Bilen underhålls enligt Hyundais underhållsprogram och det är alltid bilens ägare som ansvarar för dokumentationen av detta underhåll. Det är även ägarens ansvar att skaffa dokumentation om bilens ursprung, om garantibehov skulle uppstå.

I situationer då det uppstår en reklamation eller ett fel på bilen som inte kan definieras inom garantin, kommer det alltid att vara den säljande återförsäljaren som ansvarar för kundens tvååriga reklamationsrätt, enligt konsumentköplagen.

Beroende på vilket land bilen är tillverkad för kan det finnas skillnader i bilarnas specifikationer och Hyundai Sverige kan inte hållas ansvarig för dessa.

Bränsleförbrukning

Bränsleförbrukningen för alla nya bilar anges enligt EU-standard EEC 1999/100. Denna förordning har tagits fram i ett laboratorium enligt en 100% standardiserad testmetod, med syftet att göra det enklare att jämföra två olika bilars bränsleförbrukning. Men utrustning, körstil, underhåll och en rad andra faktorer påverkar bilens energiförbrukning, vilket kan vara anledningen till att den angivna siffran skiljer sig åt från verkligheten. Du kan läsa mer om EU-standarden och ta del av tips som kan minska din bränsleförbrukning hos https://transportstyrelsen.se

 

Håll avstånd och kör inte för nära bilen framför dig då den föraren kan påverka din körstil. Var uppmärksam på hinder – släpp gaspedalen i god tid och behåll en växel i. Accelerera snabbt till den hastighet du önskar och håll sedan gaspedalen stilla. Hoppa över en växel, eller kör på högsta växeln så länge du kan utan att bilen protesterar. Stäng av motorn när du står stilla, bränsle krävs även vid tomgång.

Modeller

Gå till förstasidan och klicka på "Köp" i huvudmenyn. Klicka sedan på "Priser och broschyrer" och leta upp den modell som du är intresserad av. Klicka på "Broschyr" för att ladda ner en modellbroschyr.

Det går även att hitta den gennom att klicka på ”Bilar” i huvudmenyn. Klicka sedan på den Hyundai-modell du är intresserad av och därefter på "Prislista" för att ladda ner en modellbroschyr.

Gå till förstasidan och klicka på "Återförsäljare" uppe i det övre högra hörnet. Eller klicka här.

Gå till förstasidan och klicka på ”Bilar” i huvudmenyn. Klicka sedan på den Hyundai-modell du är intresserad av och därefter på "Prislista" för att se aktuella priser.

 

Service

Du hittar alla Hyundai-verkstäder här. Klicka på filtret för "Verkstad" för att endast se verkstäder.

Hur ofta du bör serva din Hyundai beror på bilens ålder och miltal – men en bra regel är en gång per år. Om du är osäker på serviceintervallet för just din bil kan du läsa mer i appen minHyundai eller ladda ner det digitala serviceschemat här.

Din Hyundai är konstruerad för att servas enligt de bestämda intervallen. Att du efterföljer dessa säkerställer att den fortsätter att fungera optimalt. Vid varje servicetillfälle ser din auktoriserade Hyundai-verkstad till att din bil fungerar perfekt. De kontrollerar allt ifrån ABS-bromsar till fjädring och däck.

Ja, om du är medlem i minHyundai. Via minHyundai-appen får du bland annat förmånliga erbjudanden, relevanta påminnelser och möjlighet att se din digitala servicehistorik.

Läs mer om minHyundai här.

Ja, du kan fritt välja verkstad. Men väljer du en verkstad som inte är auktoriserad är det du som ägare som måste försäkra att bilen servas enligt din modells serviceschema i enlighet med föreskrifterna från bilfabriken.

Vänder du dig till en auktoriserad Hyundai-verkstad kan du lita på att din bil hanteras på ett säkert och professionellt sätt under hela serviceprocessen. Alla föreskrifter från bilfabriken efterföljs och endast Hyundai originaldelar används vid eventuella reparationer.

Du kan läsa mer om Hyundai service här.

Trots att Hyundais garanti gäller i hela Europa skiljer sig serviceintervallen åt mellan olika länder. Grundregeln är att bilen ska servas i landet där den ursprungligen såldes och efterfölja rådande serviceschema för bästa möjliga resultat.

Hitta din lokala Hyundai-verkstad här.

All service som utförts på din Hyundai ska i regel kunna styrkas med en verkstadsfaktura. Denna ska innehålla uppgifter så som chassinummer och/eller registreringsnummer samt information om vilket arbete som utförts samt vilka reservdelar som eventuellt bytts ut.

Nummer på reservdelar och information om de är original eller inte ska också framgå.

Verkstaden har också skyldighet att ge dig ett så kallat serviceprotokoll där det utförda servicearbetet dokumenterats och signerats. Det är din garanti för att servicen utförts i enlighet med bilfabrikens föreskrifter. Ovanstående gäller även om din bil servats på en auktoriserad Hyundai-verkstad utomlands.

Hitta din lokala Hyundai-verkstad här.

Alla fakturor, serviceprotokoll och övrig dokumentation måste du spara och ha tillgång till under hela bilens garantiperiod. På så sätt kan du styrka att bilen servats enligt bilfabrikens föreskrifter och att du har rätt att exempelvis få en reparation utförd som omfattas av nybilsgarantin.

Hyundai Bilar Import AB har certifierat alla auktoriserade Hyundai-verkstäder i Sverige enligt svensk standard. Denna standard skiljer sig väsentligt åt mellan olika europeiska länder. Eftersom Hyundai Bilar Import AB endast kan kontrollera och certifiera svenska Hyundai-verkstäder, kan endast en stämpel från en sådan utgöra tillräcklig dokumentation för korrekt underhåll.

Vägassistans

Hyundai Vägassistans gäller i Sverige och resten av Europa, med undantag för Grönland och Färöarna. Tjänsten gäller i 12 månader efter att du servat bilen enligt dess serviceschema hos en auktoriserad Hyundai-verkstad och kan därmed upprätthållas under hela bilens livslängd.

Du kan få hjälp med:

  • Reparation på plats
  • Punktering
  • Bärgning
  • Inlåsta eller borttappade bilnycklar
  • Starthjälp

Hyundai Vägassistans gäller för personbilar och varubilar med en totalvikt upp till 3 500 kg.

Läs mer om Hyundai Vägassistans här.

 

Övrigt

Nej. Alla Hyundai-bilar har en registrerad maximal dragvikt som inte kan höjas. En lösning kan vara att inte packa husvagnen helt full, då kanske totalvikten ryms inom din Hyundais dragkapacitet.

För mer detaljerad information vänligen kontakta din lokala Hyundai-återförsäljare här.

Alla auktoriserade Hyundai-verkstäder i Sverige ägs och drivs självständigt. Det betyder att de är oberoende av Hyundai Bilar Import AB. Om du vill framföra klagomål på en verkstad eller överklaga ett beslut ska du vända dig till verkstadens/återförsäljarens chef eller ägare.

Hitta din lokala Hyundai-återförsäljare här.

Hittade du inte svar på din fråga?

Kontakta Hyundai Kundservice via [email protected].