10 påståenden om elbilar

10 påståenden om elbilar

Man ser fler och fler elbilar på vägarna i Sverige. Hittills i år (juli 2021) har hela 40,3 % av alla nyregistreringar varit laddbara bilar. Trots detta är det fortfarande vanligt med fördomar om elbilar.

Många fördomar grundar sig på hur det såg ut för 5-10 år sedan, därför har vi samlat och faktagranskat de 10 vanligaste påståendena och myterna om elbilar.

1: Det tar lång tid att ladda en elbil

1: Det tar lång tid att ladda en elbil

FEL. Det är möjligt att de flesta elbilar ännu inte ”tankas” lika fort som bensin- och dieselbilar, men det närmar sig fort. Det tar till exempel bara 18 minuter att ladda en IONIQ 5 upp till 80% vid en snabbladdare – och faktiskt endast 5 minuter att fylla på med 100 km extra på batteriet. Och om du, som många andra, investerar i en hemmaladdare, kommer laddtiden sällan vara ett problem då du laddar bilen medan du sover.

2: Det är svårt att hitta lediga laddstolpar

2: Det är svårt att hitta lediga laddstolpar

NJAAA. Det är sant att utökandet av antalet laddstolpar inte riktigt håller jämna steg med elbilsförsäljningen, och man ser framförallt på sociala medier många frustrerade elbilsägare som har svårt att hitta lediga laddstolpar - framförallt i storstäderna. Men den goda nyheten är att laddinsfrastrukturen i Sverige utökas i snabb takt och såväl fordonstillverkare, kommuner, elnätsbolag och andra aktörer är väl medvetna om laddinfrastrukturens nyckelroll.

3: Elbilar kör inte lika långt på en uppladdning som de lovar

3: Elbilar kör inte lika långt på en uppladdning som de lovar

RÄTT. Elbilar är på detta område inte helt olika bensin- och dieselbilar. Den officiella räckvidden sätts efter en fast WLTP-mall under fasta förhållanden, där sifforna inte påverkas av faktorer så som klimatanläggning, körstil, utomhustemperatur eller lastvikt. Fördelen med WLTP är att du enkelt kan jämföra de olika bilmodellerna, då de alla är testade under exakt samma förutsättningar. Hos Hyundai utvecklar vi konstant både design och batterier, vilka båda har betydelse för räckvidden, och IONIQ 5 är exempelvis flerfaldigt prisad som den mest effektiva elbilen på marknaden.

4: Elbilar kan inte dra särskilt tungt

4: Elbilar kan inte dra särskilt tungt

FEL. Det har hänt massor på detta område det senaste året. Så JO! Tidigare var elbilar och släp inte förenliga, men det var då. Idag blir alltfler elbilar godkända för dragvikt på 1 000 kg eller mer, och nya IONIQ 5 har en dragkapacitet på upp till 1 600 kg beroende på batteristorlek. Var dock uppmärksam på att räckvidden på en elbil påverkas av att dra släp eller husvagn – precis som med bensin- och dieselbilar.

5: Det är omständigt att köra på semester i en elbil

5: Det är omständigt att köra på semester i en elbil

NJAAA. Det stämmer att det krävs lite planering om man ska bila till södra Europa i en elbil. Men, med lite framförhållning i bagaget kan du planera var du vill ladda under vägen och då kan stoppen bli en del av resan. En bra idé är att ladda ner vår app Charge myHyundai, där du har en överblick över Europas alla laddstationer samlat på ett ställe.

6: Man behöver en mängd olika appar, kort och brickor för att kunna ladda på vägen

6: Man behöver en mängd olika appar, kort och brickor för att kunna ladda på vägen

FEL. Med Charge myHyundai har du med ett kort och en app tillgång till över 200 000 laddpunkter i 29 europeiska länder, och slipper hålla reda på flera olika leverantörers olika appar och laddkort.

7: Elbilar är inte något för pendlare

7: Elbilar är inte något för pendlare

FEL.  Som pendlare varierar avståndet till arbetet, vissa kör längre och vissa kör kortare sträckor. Våra elbilar kan tillmötesgå de flesta pendlarbehoven. IONIQ 5 kan t.ex. köra upp till 481 km på en laddning, och KONA Electric upp till hela 484 km. Med en laddbox och ett abonnemang hemma kan du köra till ett fast pris varje månad. Och då kan du dessutom vakna till en fulladdad bil varje morgon.

8: Elbilar har hög värdeminskning

8: Elbilar har hög värdeminskning

NJAAA. Alla nya bilar tappar som bekant värde i det ögonblick de kör ut från bilhallen, men inget tyder på att elbilar skulle ha högre värdeminskning än vanliga bensin- och dieselbilar. Dessutom förväntas efterfrågan på elbilar och laddhybrider öka i framtiden, och det i kombination med lägre servicekostnader kan leda till en riktigt god affär.

9: Elbilar är underhållsfria

9: Elbilar är underhållsfria

FEL. Det hade varit trevligt, men elbilar behöver också underhållas - även om det inte är i samma omfattning som bensin- och dieselbilar. Elbilar använder t.ex inte olja och har inte heller lika många olika komponenter som ska servas. I gengäld är det viktigt att ha koll på bromsarna, då elbilar motorbromsar. Även kylarvätskan till batteriet behöver bytas med jämna mellanrum för att säkerställa att temperaturen är optimal när batteriet laddas. Du kan dock glädja dig åt att det generellt sett inte krävs lika mycket underhåll, och därmed servicekostnader, som på bensin- och dieselbilar.

10: Elbilar är inte bättre för miljön än bensin- och dieselbilar

10: Elbilar är inte bättre för miljön än bensin- och dieselbilar

FEL. Klimatforskarnas senaste rapporter visar att elbilar är ett effektivt medel till att reducera de globala CO2-utsläppen. Och det blir ännu bättre i takt med att mer och mer av vår el kommer från återvunnen energi. Vi på Hyundai använder allt mer hållbart material i interiören i våra elbilar, precis som vi ständigt arbetar på att reducera förbrukningen av CO2 i produktionen av våra bilar.