Marcus IONIQ 5 Top

Bästa campingsällskapet

Anna och Marcus hängde på låset när orderböckerna för IONIQ 5 öppnade. Nu är de först i Skövde med sin, och det var kärlek vid första ögonkastet.
Marcus IONIQ 5 Text Picker 1

När vi träffar Marcus och Anna sitter de på uppfarten utanför sitt hus och spelar Super Mario Bros på ett 8-bitars Nintendo. Varför inte, när bilen har en V2L-funktion där den kan agera strömkälla?

Marcus är forskare i speldesign vid Högskolan i Skövde och Anna är miljöinspektör. Det är hon som har fått in familjen på hållbarhetsspåret och den som varit drivande i att installera solpaneler och köpa elbil.

 

Familjens IONIQ 5 är fortfarande alldeles ny och har bara gått 63 mil när vi kommer på besök men ska under dagen rulla ytterligare fem mil. Varken Anna eller Marcus är speciellt bilintresserade utan mer teknikintresserade och det var av den anledningen som IONIQ 5 lockade så mycket.

– Den är uppkopplad och sådant intresserar mig. Jag uppdaterade den till exempel i går, säger han och ler.

Marcus uppskattar att det finns så många parametrar som det går att hålla koll på och att varje förare kan ladda sin egen profil med körställning och andra preferenser. Det går att analysera körning och förbrukning ner på detaljnivå via de olika menyerna och det är kul att det går att hålla koll på bilen via appen.

Marcus IONIQ 5 Text Picker

– När vi skaffade solpanelerna gick jag in varannan timme för att se hur mycket el som panelerna genererade. Det är lite samma nu med bilen, skrattar Marcus.

Och så känns det roligt att ta hand om bilen också när den är så snygg, tycker Anna.

– Den är en riktig gubbmagnet, säger hon och berättar att någon kom fram härom dagen och tyckte att det skulle vara V8-motorljud i den.

Och mycket riktigt väcker den uppmärksamhet. Under vår tur genom Skövde med omnejd är det många nyfikna blickar som riktas åt vårt håll. Marcus tycker att det är roligt att Hyundai har tagit ut svängarna rejält när det kommer till designen med formerna och pixellamporna.

Anna och Marcus var först ut i Skövde med att ha en IONIQ 5 och de berättar att de köpte den på chansning så fort orderböckerna öppnades. De har tidigare haft en Hyundai i40 men de senaste åren har de kört dieselbil av annat märke.

– Jag har verkligen saknat rattvärmen, säger Anna och kramar om den varma ratten.

De provkörde en av Sveriges mest sålda elbilar men tyckte inte att det var tillräckligt med elbilskänsla i den. Dessutom var det knappt att sönernas hockeytrunkar gick in – men i IONIQ 5 är det inga problem. Vardagslyx som värme i baksätet och solgardiner uppskattas verkligen av barnen.

Familjen har en bil och kravet var att den ska funka till allt: både semester och vardagsbestyr. De kör ungefär 1 500 mil om året. Det mesta är korta ärenden i stan – skjutsa barnen till träningar, åka och handla, men det blir också några långresor till fjällen och för att hälsa på släkt.

"En av anledningarna till att vi valde IONIQ 5 är den utlovade laddhastigheten med 800 volt-systemet och det ska bli spännande att åka på långresa och få prova hur laddningen fungerar"

Marcus

Både Anna och Marcus uppskattar friluftsliv och tänker utnyttja V2L-funktionen i IONIQ 5:an till max för att få till vardagsbekvämligheter i vildmarken.

– Att bara fälla baksätet och kunna sova i bilen verkar trevligt, säger Marcus och lägger till att airfryern får följa med.

– En suverän maskin!

Han berättar att han har hittat tälttillbehör till IONIQ 5 på Hyundais koreanska webbsida och han hoppas nu på en arbetsresa till Korea så att han kan köpa sig ett koreanskt Hyundai-tält. Det blir camping på en helt ny nivå.

IONIQ 5

IONIQ 5