
"Som att kliva in i framtiden!”

Varje år gör Städo 2 500 engångsuppdrag som sträcker sig geografiskt från Jönköping till Sundsvall, både åt företag och privatpersoner. Det blir väldigt mycket resor. Förutom att Städo lade nära en miljon kronor på drivmedel hade de dessutom väldigt mycket verkstadskostnader.
– Jag satte mig in i hur det är att ha elbil, villkor, laddning, och det stod snabbt klart att jag behövde avyttra alla mina dieselbilar och bara köra el, berättar Anders Bloom. Jag tänkte att jag köper in två stycken och testar, och nästa år köper jag in fyra till.
Anders sonderade marknaden men ville prova ett för honom helt nytt märke.
– Jag hade varken ägt eller ens kört en Hyundai, säger han.
En bidragande orsak till att det blev två IONIQ Electric var även hur tillmötesgående återförsäljaren var. De var snabba på att hitta ett bra finansieringsupplägg som passade Anders. Och de fyra andra elbilarna som han bestämt sig för att köpa ska också inhandlas hos samma återförsäljare.

Än så länge har Städo bara haft bilarna i några veckor, men personalen tycker att de är jättespännande. Som ett företag som städar miljövänligt är det självklart att de även ska transportera sig miljövänligt. Till en mycket rimligare kostnad dessutom.
– Vi åker väldigt mycket bil så för oss blir det enorm skillnad, speciellt nästa år när jag gör mig av med fyra dieselbilar till, förklarar Anders.
Anders tycker att det är jätteroligt att köra IONIQ Electric och det är spännande att den är helt tyst.
– Jag är förvånad, och när jag körde den första gången tyckte jag att det var som att kliva in i framtiden.
För laddning har Anders skrivit avtal med Bee som är Sveriges största publika laddnätverk, men han ska även installera en laddbox vid kontoret i Åkersberga som de båda nya IONIQ-bilarna utgår ifrån. Men Städo har även lokala kontor i Uppsala och Västerås. Med ett stort arbetsområde blir det många mil i bilarna.
– En av våra dieselbilar har gått 48 000 mil och jag räknar med att IONIQ-bilarna kommer att gå
7–8 000 mil om året, säger Anders.
”Det är jätteroligt att köra IONIQ Electric och det är spännande att den är helt tyst.”
Anders Bloom

Om man gör en jämförelse med en dieselbil baserat på officiella förbrukningssiffror (WLTP) blir skillnaden slående. Hyundai IONIQ Electric förbrukar 1,38 kWh/mil och Sveriges mest sålda dieselbil drar 0,54 l/mil. Om elen kostar 2 kr/kWh kostar det 22 080 kr att köra IONIQ 8 000 mil på ett år. Med ett dieselpris på 14 kr per liter kostar dieselbilen 60 480 kr bara i bränslekostnader. Sedan tillkommer det även fordonsskatt på tusentals kronor.
Efter tre veckor med Städos två IONIQ Electric har den ena av dem hunnit rulla 300 mil. Bytet har redan börjat att betala av sig.