Vätgas – framtidens supermiljöbil

Att hitta en outtömlig och verkningsfull resurs som bränsle till bilar är av största vikt. Ännu viktigare är det att minska avgasutsläppen. Med hjälp av bränslecellsbilar som drivs av vätgas, kan vi därmed nå båda målen på samma gång. Eftersom ingen förbränning sker i bränslecellsbilar består utsläppen bara av den enda biprodukten - vattenånga.

Varför vätgas?

Vätgas är nyckeln till en framtid med ekologiskt hållbar bilkörning. Väte utgör cirka 75% av universums totala massa och jämfört med de fossila bränslen, som används i dagens förbränningsmotorer, så måste det anses som ett riktigt överflöd. Processen med att låta vätgas passera genom en bränslecell genererar energi betydligt effektivare än vad de fossila bränslena kan göra. Man kan också lagra energin i motsats till den elektricitet som behövs för att driva elbilar.

Att hitta en outtömlig och verkningsfull resurs, som bränsle till bilar, är av största vikt, men det viktigaste skälet till att utveckla bränslecellsteknologin är ändå att varje enskilt fordon inte kommer att släppa några som helst avgaser. Med bara rena och återvinningsbara biprodukter som släpps ut, så blir resultatet en hållbar framtid för bilen.

Så fungerar en bränsecellsbil

Ett antal komponenter i en bränslecellsbil skiljer sig från en konventionell bil. Ett tydligt exempel är en kolfiberförstärkt vätgastank, som används för lagring av vätgas under högt tryck (700bar). I samband med bränslecellsstacken utgör de grunden för bränslecellsbilen. Bränslecellsstackens funktion är att med hjälp av vätgas och syre från luften bilda elektricitet till elmotorn.

Precis som i en elbil finns det även ett batteri. Bränslecellsbilens högspänningsbatteri behövs för uppstart av bränslecellsstacken, samt ger extra energi vid acceleration.

Via en växelriktare omvandlas högvoltslikspänning från bränslecellsstacken och högspänningsbatteriet till trefasväxelspänning som driver elmotorn.

Med hjälp av en reduktionsväxel minskar varvtalet från elmotorn till hjulen. Vid motorbroms används elmotorn som generator och den mekaniska kraften återvinns till batteriet som elektrisk energi. Resultatet blir att ingen förbränning sker. Därmed består utsläppen endast av vattenånga, som är den enda biprodukten av den kemiska reaktionen i bränslecellsstacken.

bransecellsbil-teknik
+

VÄTGASTANK

Dubbla kolfiberförstärkta tankar för lagring av vätgas under högt tryck (700bar).

Vit ruta
+

FUNKTION

Bränslecellstackens funktion. Underordnade system ansvarar dels för reglering av vätgas och syre (luft) till bränslecellerna och dels för bränslecellernas temperaturreglering samt utsläpp av vattenånga.

Vit ruta
+

STACK

Bränslecellstacken genererar elektrisk energi samt värme genom kemisk reaktion mellan vätgas och syre.

Vit ruta
+

BATTERI

Ett högspänningsbatteri behövs för uppstart av bränslecellsstacken samt ger extra energi vid acceleration.

Vit ruta
+

VÄXELRIKTARE

Omvandlar högvolts likspänning från bränslecellsstacken och högspänningsbatteriet till trefas växelspänning som driver elmotorn.

Vit ruta
+

ELMOTOR OCH REDUKTIONSVÄXEL

Konverterar elektrisk energi till användbar mekanisk kraft som driver bilen, vid motorbroms används elmotorn som generator och den mekaniska kraften återvinns till batteriet som elektrisk energi.

Vit ruta
+

UTSLÄPP

Eftersom ingen förbränning sker så kommer utsläppen endast bestå av vattenånga som är den enda biprodukten av den kemiska reaktionen i bränslecellsstacken.

Vit ruta

VÄTGASTANK

Dubbla kolfiberförstärkta tankar för lagring av vätgas under högt tryck (700bar).

Vit ruta

FUNKTION

Bränslecellstackens funktion. Underordnade system ansvarar dels för reglering av vätgas och syre (luft) till bränslecellerna och dels för bränslecellernas temperaturreglering samt utsläpp av vattenånga.

Vit ruta

STACK

Bränslecellstacken genererar elektrisk energi samt värme genom kemisk reaktion mellan vätgas och syre.

Vit ruta

BATTERI

Ett högspänningsbatteri behövs för uppstart av bränslecellsstacken samt ger extra energi vid acceleration.

Vit ruta

VÄXELRIKTARE

Omvandlar högvolts likspänning från bränslecellsstacken och högspänningsbatteriet till trefas växelspänning som driver elmotorn.

Vit ruta

ELMOTOR OCH REDUKTIONSVÄXEL

Konverterar elektrisk energi till användbar mekanisk kraft som driver bilen, vid motorbroms används elmotorn som generator och den mekaniska kraften återvinns till batteriet som elektrisk energi.

Vit ruta

UTSLÄPP

Eftersom ingen förbränning sker så kommer utsläppen endast bestå av vattenånga som är den enda biprodukten av den kemiska reaktionen i bränslecellsstacken.

Vit ruta

Klicka på plus-tecknen för att läsa mer

Tankning och räckvidd

Upp till 80 mil

Att tanka en bränslecellsbil tar endast ett par minuter, och du fyller på bilen med vätgas på en tankstation. I dag finns fyra tankställen i Sverige som erbjuder vätgas; Göteborg, Stockholm/Arlanda, Mariestad och Sandviken. Ytterligare åtta tankstationer för vätgas är planerade. På några års sikt är förhoppningen stor om ett rikstäckande nät av vätgasstationer, ett initiativ som även EU stöder.

Även räckvidden i en bränslecellsbil är fördelaktig. Exempelvis har vår nya bränslecellsbil NEXO en räckvidd på upp till 80 mil, tack vare den effektiva energiomvandlingen i bränslecellerna.

tanka-branslecell

2017 byggdes Sveriges fjärde vätgasstation

Framställningen av vätgas

Det enda som behövs är el och vatten

En bränslecellsbil kräver vätgas för att kunna fungera. Det enda som behövs för att framställa vätgas är el och vatten. Vatten är en förening bestående av väte och syre, och väte är universums vanligaste grundämne. Jämfört med de fossila bränslen som används i dagens förbränningsmotorer, kan det anses som ett riktigt överflöd. Den mest miljövänliga vätgasen framställs via elektrolys med hjälp av förnybar el.

Strömmen kan då komma från solenergi, vattenkraft eller vindkraft.

Det finns även andra framställningssätt för vätgas, som via reformering av naturgas eller biogas. Vi förespråkar däremot en grön framställning. Det finns mycket goda möjligheter att i stor volym framställa vätgas baserad på grön el i Sverige, då vi bland annat har en väl fungerande vindkraft.

Vår utveckling av bränslecellsbilar

Vi värnar om miljön och som ett resultat av det är vi även branschledare inom vätgastekniken. Redan i slutet av 1990-talet inleddes vårt forsknings- och utvecklingsarbete för att hitta ett effektivt sätt att minska luftföroreningarna från trafiken.

Vår första bränslecellsbil, Hyundai Mercury P#1, baserades på en Santa Fe SM och lanserades år 2000. Sedan dess har vi arbetat med att förfina utvecklingen, vilket ledde till att vi 2013 lanserade världens första serietillverkade bränslecellsbil som drivs av vätgas, Hyundai ix35 Fuel Cell.

Images-Blocks-vätgaspodden-mercury

2000
Mercury P#1


tumnagel-mercury-1

Basmodell: Santa Fe SM
Räckvidd: 141 km
Bränslecellseffekt: 65 kW
Övrigt: Hyundais första bränslecellsbil

2004
Mercury II


Mercury II

Basmodell: Tucson JM
Räckvidd: 337 km
Bränslecellseffekt: 80 kW
Övrigt: Startar även vid -20°C

2007
Tucson FCEV


Tucson-FCEV-100KW

Räckvidd: 370 km
Bränslecellseffekt: 100 kW
Övrigt: Utrustad med elektrisk
drivlina från Hyundai-fabriken

2010
ix35 FCEV


ix35-FCEV

Räckvidd: 635 km
Bränslecellseffekt: 100 kW
Övrigt: Utrustad med en
högtryckstank på 700 bar.


NEXO frilagd

Vårt nyaste tillskott är NEXO

NEXO är en revolutionerande bränslecellsbil med avancerade förarassistanssystem (ADAS). NEXO tar därmed ett stort steg i riktningen mot att vara en självkörande bil, då flera funktioner är anpassade för autonom körning. Bland annat blir vi tack vare NEXO den första biltillverkaren som erbjuder förare videoupptagning från båda sidor av fordonet.

Dessutom har NEXO ett strömuttag som gör att den kan fungera som en alternativ energikälla, samt renar luften som går igenom bilens system från partiklar. Det kan minska fint damm med 99% och därmed förbättra luftkvaliteten.

VÄTGASPODDEN MED MATTIAS GOLDMANN

Under 10 avsnitt intervjuar programledaren och miljöentusiasten Mattias Goldmann olika experter inom teknik, forskning och miljö, där fokus ligger på vätgas och bränsleceller. De medverkande diskuterar den senaste utvecklingen inom bränslecellsteknik och miljöfördelar med att använda vätgas. Mattias intervjuar allt ifrån energiforskare till chefer på vätgasföretag.

Mattias själv är VD för Fores, en grön och liberal tankesmedja som vill förnya miljödebatten i Sverige. Innan dess var han VD för klimatkonsultfirman 2050 och talesperson för Gröna Bilister, samt har arbetat med miljöfrågor i både Kenya och Chile.

Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se