Laddning på väg
Snabb och enkel offentlig laddning
Laddningstider
Laddningstider för våra elbilar
IONIQ 5
IONIQ 5 med 58 kWh-batteripaket
Att ladda IONIQ 5 med det mindre batteripaketet från 10 upp till 80% med hjälp av en 350 kW DC-snabbladdare tar ungefär 18 min. Om bilen är ansluten till en 50 kW snabbladdare landar uppladdningstiden på cirka 46 min.
IONIQ 5 med 77,4 kWh-batteripaket
Med en 350 kW DC-snabbladdare kan du ladda IONIQ 5 från 10 upp till 80% på cirka 18 min. Om du istället använder en laddare med en effekt på 50 kW tar uppladdning cirka 57 min.
KONA Electric
KONA Electric med 48,4 kWh-batteripaket
Att ladda KONA Electric med det mindre batteripaketet från 10 upp till 80% med hjälp av en 74 kW DC-snabbladdare tar ungefär 41 min. 15 minuters laddning ger 114 km extra räckvidd.
KONA Electric med 65,4 kWh-batteripaket
Med en 101 kW DC-snabbladdare kan du ladda KONA Electric från 10 upp till 80% på cirka 41 minuter. 15 minuters laddning ger ungefär 162 km räckvidd.
De beräknade laddningstiderna är cirkatider, och tar inte hänsyn till eventuella effektförluster i omvandlingsfasen. Hur snabbt bilen kan laddas beror på vilken effekt laddaren har. Ju högre effekt desto kortare uppladdningstid. Andra faktorer som också kan påverka laddningstiden är rådande väderlek, elanläggningens anslutning och belastning samt batteriets aktuella temperatur och uppladdningsnivå.
Kablar och kontakter
Utforska olika typer av laddningskablar
Typ 2-kabel
Precis som laddboxar fungerar de flesta offentliga laddstationer med växelström (AC) och kräver samma Typ 2-kabel. Ombordladdaren omvandlar sedan växelströmmen (AC) till likström (DC). Laddningshastigheten (maximal laddningskapacitet per timme) bestäms av laddstationens effekt, vanligen mellan 11 och 43 kW (3-fas) eller bilens ombordladdare, vanligen 10,5 kW (3-fas) – beroende på vilken av dem som har lägst kW.
Typ 2-kabel CCS
Snabbladdstationer använder likström (DC) och har vanligtvis en permanent ansluten kabel för Combined Charging System (CCS eller Combo 2). Dessa kablar liknar typ 2-kablar men har två extra kontakter för att möjliggöra högeffektiv DC-snabbladdning. Laddningshastigheten begränsas inte av bilens ombordladdning som är helt förbigången (den behöver inte konvertera från växelström till likström). CCS-kablar kan överföra upp till 350 kW, men det är relativt få laddstationer som kan leverera den typen av hastighet.
Nya etiketter visar om kontakten är kompatibel
AC-laddning
För AC-laddning är allt du behöver göra att matcha bilens etikett med motsvarande etikett på laddstationen. Till exempel: "C" på din KONA Electric till "C" på en laddstation.
DC-laddning
För DC-laddning behöver du bara matcha bilens etikett med motsvarande etikett på laddningsstationen. Till exempel: "L" på din IONIQ 5 till "L" på en laddningsstation.
Resa utomlands med elbil
Laddstationer i Europa
Infrastrukturen kring laddning av elektrifierade fordon ökar kontinuerligt och blir allt mer utbyggd i hela Europa. Här nedan kan du se antalet laddstationer ökat de senaste åren.
Source: European Alternative Fuels Observatory (EAFO, October 2021)
Charge myHyundai