IONITY Public Charging Topbanner

Laddning på väg

Snabb och enkel offentlig laddning

Med fler och fler laddstationer och bättre kompatibilitet för olika leverantörer som tillhandahåller ultrasnabba laddningskapaciteter på upp till 350 kW, blir det enklare och enklare att ladda ute på vägarna.

Laddningstider

Laddningstider för våra elbilar

Hur lång tid det tar att ladda din elbil beror på batteriets storlek, laddningsnivå, ombordladdarens kapacitet, omgivningens temperatur samt den offentliga laddstationens kapacitet. Beroende på vilken typ av laddstation du har tillgång till ger Hyundais elbilar dig en rad flexibla möjligheter till DC-snabbladdning och/eller ultrasnabbladdning.
Charging Wall Mounted

IONIQ 5

IONIQ 5 med 58 kWh-batteripaket

Att ladda IONIQ 5 med det mindre batteripaketet från 10 upp till 80% med hjälp av en 350 kW DC-snabbladdare tar ungefär 18 min. Om bilen är ansluten till en 50 kW snabbladdare landar uppladdningstiden på cirka 46 min.

IONIQ 5 med 77,4 kWh-batteripaket

Med en 350 kW DC-snabbladdare kan du ladda IONIQ 5 från 10 upp till 80% på cirka 18 min. Om du istället använder en laddare med en effekt på 50 kW tar uppladdning cirka 57 min.

Electrification Wallbox KONA EV

KONA Electric

KONA Electric med 39 kWh-batteripaket

Att ladda KONA Electric med det mindre batteripaketet från 10 upp till 80% med hjälp av en 100 kW DC-snabbladdare tar ungefär 47 min. Om bilen är ansluten till en 50 kW snabbladdare landar uppladdningstiden på cirka 48 min.

KONA Electric med 64 kWh-batteripaket

Med en 100 kW DC-snabbladdare kan du ladda KONA Electric från 10 upp till 80% på cirka 47 minuter. Om du istället använder en laddare med en effekt på 50 kW tar uppladdning cirka 64 min.

De beräknade laddningstiderna är cirkatider, och tar inte hänsyn till eventuella effektförluster i omvandlingsfasen. Hur snabbt bilen kan laddas beror på vilken effekt laddaren har. Ju högre effekt desto kortare uppladdningstid. Andra faktorer som också kan påverka laddningstiden är rådande väderlek, elanläggningens anslutning och belastning samt batteriets aktuella temperatur och uppladdningsnivå.

Kablar och kontakter

Utforska olika typer av laddningskablar

Alla laddningskablar för elbilar är inte likadana. När du kör till offentliga laddstationer kan du stöta på olika typer av kontakter, som ger olika typer av spänning och effektutgångar. Vissa stationer har flera alternativ och vad du väljer beror på vad du behöver för tillfället och på laddningstekniken i din bil.
Charging Cable Type 2

Typ 2-kabel

Precis som laddboxar fungerar de flesta offentliga laddstationer med växelström (AC) och kräver samma Typ 2-kabel. Ombordladdaren omvandlar sedan växelströmmen (AC) till likström (DC). Laddningshastigheten (maximal laddningskapacitet per timme) bestäms av laddstationens effekt, vanligen mellan 11 och 43 kW (3-fas) eller bilens ombordladdare, vanligen 10,5 kW (3-fas) – beroende på vilken av dem som har lägst kW.

Charging Cable Ccs

Typ 2-kabel CCS

Snabbladdstationer använder likström (DC) och har vanligtvis en permanent ansluten kabel för Combined Charging System (CCS eller Combo 2). Dessa kablar liknar typ 2-kablar men har två extra kontakter för att möjliggöra högeffektiv DC-snabbladdning. Laddningshastigheten begränsas inte av bilens ombordladdning som är helt förbigången (den behöver inte konvertera från växelström till likström). CCS-kablar kan överföra upp till 350 kW, men det är relativt få laddstationer som kan leverera den typen av hastighet.

Nya etiketter visar om kontakten är kompatibel

Från och med mars 2021 gör nya EU-etiketter det lättare för dig med elbil att identifiera kompatibla laddningsalternativ. Om din elbil till exempel har en B-märkning och laddstationen har en B-märkning är de kompatibla. På fordonet är symbolen svart. På laddstationen är symbolen vit.
AC Charging Label

AC-laddning

För AC-laddning är allt du behöver göra att matcha bilens etikett med motsvarande etikett på laddstationen. Till exempel: "C" på din KONA Electric till "C" på en laddstation.

DC Charging Label

DC-laddning

För DC-laddning behöver du bara matcha bilens etikett med motsvarande etikett på laddningsstationen. Till exempel: "L" på din IONIQ 5 till "L" på en laddningsstation.

Resa utomlands med elbil

Att utforska med ett öppet sinne är Hyundais filosofi – så ta gärna din elektrifierade bil över gränsen. Om du kör elbil är det viktigt att planera din rutt i förväg, så att du kan njuta av en kopp kaffe på en rastplats med snabbladdare. För att göra resande ännu bekvämare kan du via LIVE-tjänsterna få information om laddstationer i realtid, även i andra länder. Laddinfrastrukturen i Europa är väl utbyggd och antalet laddstationer fortsätter att öka.

Charge myHyundai

Charge myHyundai gör det lätt att ladda överallt

Charge myHyundai är en kraftfull och lättanvänd lösning för offentlig laddning, som ger dig tillgång till över 300 000 laddpunkter i Sverige och Europa. Ta del av enkel gränsöverskridande laddning med ett avtal genom e-roaming. En app, ett kort, en faktura. Hyundai erbjuder olika taxor för att passa just dina behov.
Breaker Large EV Charging IONITY
Breaker Small Hyundaikortet Charging

Enkel och mer hållbar laddning

Charge myHyundai främjar användningen av förnybar energi. Efter varje utförd laddning leds samma mängd förbrukad energi tillbaka till elnätet i form av 100% fossilfri energi. Denna kompensation uppnås genom applicering av det europeiska elcertifikatsystemet Guarantee of Origin, som talar om hur och var den förnybara elen har producerats.

Våra elektrifierade bilar

IONIQ 5

IONIQ 5

KONA Electric

KONA Electric

TUCSON Plug-in Hybrid

TUCSON Plug-in Hybrid

SANTA FE Plug-in Hybrid

SANTA FE Plug-in Hybrid

Vad vill du läsa mer om?

Att ladda elbil hemma

Att ladda elbil hemma

Tillbaka till uppladdning

Tillbaka till uppladdning