Varför elektriskt?
Varför elektriskt?

Körglädje och komfort
Elektrisk körglädje
Elbilar är smidiga, tysta och pigga när du trycker på pedalen. Det är helt enkelt ett nöje att köra dem. De är vanligtvis också något rymligare inuti jämfört med konventionella bilar då det inte behövs någon växellåda och drivaxel som tar upp plats.
Körupplevelse
Elektrisk mobilitet behöver inte vara tråkigt

Bara för att det inte sitter en sexcylindrig turbomatad bensinmotor under huven betyder det inte att elektrifierade bilar är långsamma. Elbilar ger en jämn och snabb acceleration. När allt kommer omkring är en elbil fortfarande en bil – den stora skillnaden är att du laddar ett batteri istället för att fylla tanken med bränsle.
0-100 km/h
El vs Bensin
Komfort
Njut av mer utrymme i kupén och mer komfort

Bagageutrymmet i IONIQ 5 rymmer 527 liter och ökar till 1 587 liter när baksätet är helt nedfällt. Därutöver finns en så kallad "frunk" under motorhuven med ännu lite extra utrymme för dina saker, som till exempel laddkabeln. Detta andra bagageutrymme framtill ger upp till 57 liter extra lastutrymme, vilket gör att det totala förvaringsutrymmet i IONIQ 5 uppgår till maximalt 1 644 liter.

Teknisk bekvämlighet med Bluelink®
Med hjälp av Bluelink® är du ständigt uppkopplad mot din bil via din mobiltelefon. En supersmart funktion med en mängd funktioner som underlättar i vardagen och gör körningen till ett rent nöje. Via Bluelink-appen kan du bland annat få tillgång till information om lediga laddstationer, trafikläget, väder, parkering och sevärdheter. Har du en av våra elbilar får du tillgång till ännu fler smarta app-funktioner.


Ljudupplevelse
Tystare kupé för en avkopplande körupplevelse

Olika frekvenser – mindre buller
Ljudet från en elmotor och dess växellåda har högre ljudfrekvenser än en konventionell förbränningsmotor. De höga frekvenserna kan blockeras effektivare med hjälp av isolering, så att du kan njuta av en tystare körupplevelse i din elbil.

Däckljud
Buller från vägen och däcken är mycket likt bullernivåerna från en bil med förbränningsmotor. Det finns emellertid specifika däck för elfordon är som är optimerade för mindre rullmotstånd, vilket kan ge ett annorlunda ljud från vibrationerna. På det hela taget är bullernivåerna från elfordon i allmänhet lägre.

Fartvinden är en faktor
Eftersom elbilar är optimerade för maximal räckvidd, har de i regel lägre vindmotstånd än bilar med förbränningsmotor. Ljudet av fartvinden är dock fortfarande det dominerande ljudet vid höga hastigheter. När sidospeglarna i takt med utvecklingen ersätts med kameror, skulle det kunna leda till en minskning av luftmotståndet, och därmed buller, med upp till 7 %.

Andra ljud upplevs högre
Eftersom det inte finns någon högljudd motor eller avgasrör, kan lustigt nog andra ljud upplevas som mer framträdande i ett helt eldrivet fordon. Ljudet från vindrutetorkarna eller luftkonditioneringens fläktar kan till exempel upplevas annorlunda.
Tystare gator – elfordon kan bidra till mindre buller

Hastigheter från 0 till 30 km/h
Generellt är elbilar med en konstant låg hastighet cirka 2–5 dB tystare än liknande fordon med förbränningsmotorer. Om elbilen använder varningsljud för fotgängares säkerhet är skillnaden omkring 1 dB mindre.

Hastigheter över 30 km/h
Vid högre hastigheter, från cirka 30 km/h och uppåt, minskar skillnaden i buller mellan elbilar och fordon med förbränningsmotor. Detta beror på att ljudet av fartvinden samt däck- och vägljud överträffar motorljudet vid högre hastigheter.

Ljudreduktion för andra fordonstyper
Den största potentialen för att minska buller i städer finns hos stora fordon som lastbilar, skåpbilar och sopbilar. Elektrifierade fordon av denna typ är avsevärt tystare över hela hastighetsspektrumet i stadstrafiken. Samma sak gäller för motorcyklar och mopeder.

Elbilar saknar högljudda avgasrör
Njut av tystnaden – fler elektrifierade fordon på våra gator betyder att du slipper höra lika många högljudda avgasrör och trasiga ljuddämpare.
För att sammanfatta:
Det är rimligt att säga att elbilar erbjuder en tystare atmosfär i kupén än sina diesel- och bensindrivna motsvarigheter. Och när det gäller den yttre miljön är elbilar tystare i stadsmiljöer vid lägre hastigheter jämfört med bilar med förbränningsmotorer. Eftersom antalet låghastighetsområden i städer ökar kan elbilar bidra till att sänka bullernivåer och koldioxidutsläpp i hastighetsintervallet 0–30 km/h. Tyngre fordon som skåpbilar, lastbilar och bussar med helt elektrisk drivlina är dessutom betydligt tystare över hela hastighetsspektrumet i stadstrafik och har en ännu större potential att minska bullernivåer och avgasutsläpp i städer.