Prestanda

Prestanda

Elektrisk körglädje
Helt nya TUCSON Plug-in Hybrid ger dig stor elektrisk körglädje och optimal bränsleekonomi. Bilen drivs av en 1.6 liters T-GDi bensinmotor och en 66.9 kW elmotor, som stöttas av ett 13.8 kWh litiumjon polymerbatteri. Tillsammans skapar de en effekt på 265 hk och ett direkt vridmoment på 350 Nm.
Rattpaddlar

Rattpaddlar

Vill du ta över kontrollen? Använd rattpaddlarna för att byta växel med fingerspetsarna.

Batteri

Batteri

Litiumjon polymerbatteriet på 13.8 kWh lagrar elektricitet från det regenererande bromssystemet och förser ständigt elmotorn med ny energi.

Bensinmotor

Bensinmotor

Den 1.6 liters T-GDi bensinmotorn, som bygger på Hyundais nya och banbrytande CVVD-teknologi, optimerar både effekten och bränsleeffektiviteten.

Elmotor

Elmotor

Den kraftfulla elmotorn på 66.9 kW levererar ett direkt vridmoment på 305 Nm. Det säkerställer snabb acceleration och ger TUCSON Plug-in Hybrid en riktig sportkänsla.

Alltid ny energi
Beroende på aktuell körsituation, växlar nya TUCSON Plug-in Hybrid automatiskt mellan förbränningsmotorn och elmotorn – ibland drivs bilen av båda motorerna samtidigt. Som en del av det regenerativa bromssystemet, hjälper elmotorn också till med att bromsa bilen och att ladda batteriet, så att du slipper.
Start / låg hastighet

Start / låg hastighet

När man startar från stillastående eller kör i låg hastighet, används den elektricitet som ligger lagrad i batteriet för att driva elmotorn och bilen framåt.

Acceleration / uppförsbacke

Acceleration / uppförsbacke

När man accelererar kraftigt eller kör i uppförsbackar, arbetar elmotorn och bensinmotorn tillsammans för att maximera accelerationen och minimera men bränsleförbrukningen.

Konstant hastighet

Konstant hastighet

Vid konstant hastighet drivs bilen antingen av bensinmotorn eller av elmotorn, beroende på vad som är mest energieffektivt i situationen.

Retardation / nerförsbacke

Retardation / nerförsbacke

Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. När man sänker farten eller kör i nedförsbackar, sparas den rörelseenergi som systemet återvinner i batteriet i form av elektricitet.

Bromsenergiåtervinning

Bromsenergiåtervinning

Vid retardation (t.ex. när man bromsar eller kör i nedförsbackar), fungerar elmotorn som en generator och återvinner och omvandlar rörelseenergi till elektricitet som lagras i batteriet.

Ökad bränsleeffektivitet och prestanda
Hyundai har utvecklat världens första CVVD-teknologi (Continously Variable Valve Duration). Den helt nya teknologin optimerar motorns prestanda och bränsleeffektivitet, samtidigt som den minskar koldioxidutsläppen under körning. CVVD kontrollerar hur länge ventilerna ska vara öppna och stängda i förhållande till körförhållandena.

Tillåt kakor att titta på videon

HTRAC™-fyrhjulsdrift

HTRAC™-fyrhjulsdrift

Dåligt väder? Krävande kurvor? Inga problem! Det innovativa fyrhjulsdriftsystemet ger dig alltid optimal hantering och grepp.

Terränglägesväljare

Terränglägesväljare

Snö, sand eller lera? Terränglägesväljaren ger dig möjlighet att optimera bilens köregenskaper och prestanda till den rådande miljön.

Elektroniskt stabilitetssystem (ESC)

Elektroniskt stabilitetssystem (ESC)

ESC motverkar att bilen glider på en hal väg eller sladdar vid inbromsning. Funktionen hjälper dig att behålla kontrollen och optimerar däckens bromsstyrka.

Vad vill du läsa mer om?
Revolutionerande design

Revolutionerande design

Mer om design
Säkerhet i toppklass

Säkerhet i toppklass

Mer om säkerhet
Håll dig uppkopplad

Håll dig uppkopplad

Mer om uppkoppling
Gott om utrymme

Gott om utrymme

Mer om komfort