Prestanda

Prestanda

Ny kraftfull hybridprestanda
SANTA FE Plug-in Hybrid drivs med både el och bensin – och du kan själv välja vilken kraft du vill använda. Den starka kombimotorn ger dig hela 265 hk och med ett enkelt knapptryck kan du gå över till eldrift. På en laddning kan du köra upp till 58 km på el och när den är förbrukad växlar bilen automatiskt över till bensin igen. Njut av flexibiliteten och friheten att köra precis hur du vill.
Ny 6-stegad dubbelkopplingslåda

Ny 6-stegad dubbelkopplingslåda

Den nyutvecklade 6-stegade dubbelkopplingsväxellådan ger dig en förbättrad växlingskänsla och bränsleekonomi än sin föregångare.

Platsbesparande plattform

Platsbesparande plattform

Genom att batteriet sitter placerat under sätena, har SANTA FE Plug-in Hybrid en mycket låg tyngdpunkt. Det gör bilen ännu kraftfullare och storleken på kupén och bagageutrymmet förblir rymliga.

Kraftfull elmotor

Kraftfull elmotor

Njut av elmotorns pigga acceleration. Den 44,2 hk starka elmotorn levererar ett högt vridmoment och är mycket effektiv. Och den bjuder på imponerande acceleration när du kör iväg.

Litiumjon-polymerbatteri

Litiumjon-polymerbatteri

Högeffektsbatteriet på 1,49 kWh har en överlägsen laddnings-/urladdningskarakteristik och maximerar både körningen på el och energiåtervinningen när man bromsar.

Energiflöde
Beroende på den aktuella körsituationen, växlar helt nya SANTA FE Plug-in Hybrid mjukt och smidigt över mellan förbränningsmotorn och elmotorn helt automatiskt. Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. Den energi som ligger lagrad i batteriet används sedan av elmotorn när man accelererar, kör i uppförslut eller i låg hastighet. Det komplexa energiflödet illustreras av följande animationer.
Start / låg hastighet

Start / låg hastighet

När man startar från stillastående eller kör i låg hastighet, används den elektricitet som ligger lagrad i batteriet för att driva elmotorn vid acceleration.

Acceleration / uppförsbacke

Acceleration / uppförsbacke

När man accelererar kraftigt eller kör i uppförslut, arbetar elmotorn och bensinmotorn tillsammans för att maximera accelerationen och minimera bränsleförbrukningen.

Konstant hastighet

Konstant hastighet

Vid konstant hastighet drivs bilen endera av bensinmotorn eller av elmotorn, beroende på vilket som är mest energieffektivt i den aktuella situationen.

Retardation / Nerförsbacke

Retardation / Nerförsbacke

Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. När man saktar farten eller kör i nedförslut, sparas den rörelseenergi som systemet återvinner i batteriet i form av elektricitet.

Bromsenergiåtervinning

Bromsenergiåtervinning

Vid retardation (t.ex. när man bromsar eller kör i utförslut), fungerar elmotorn som en generator och återvinner och omvandlar rörelseenergi till elektricitet som sedan lagras i batteriet.

Körlägesväljare
Snö eller sand? Sport eller ECO? Med körlägesväljare kan du enkelt byta körläge efter den rådande miljön. Välj Sport-läget för bättre prestanda med modifierad gasrespons, växlingar och styregenskaper. ECO-läget maximerar bränsleeffektiviteten genom bland annat minskad acceleration och luftkonditionering. Välj Komfort-läge för jämn prestanda och effektivitet.
Snö

Snö

Optimerar bilens styrning och väggrepp vid hala och snötäckta väglag genom att justera motorns vridmoment, växling och vridmomentfördelningen på alla hjul.

Sand

Sand

Ger en smidig start, bättre väggrepp och prestanda under mjuka och motståndskraftiga förhållanden genom att justera motorns vridmoment, växling och vridmomentfördelningen på alla hjul.

Lera

Lera

Optimerar bilens prestanda och väggrepp under hala och mycket motståndskraftiga förhållanden genom att justera motorns vridmoment, växling och vridmomentfördelningen på alla hjul.

HTRAC™-fyrhjulsdrift
Dåligt underlag? Skarpa svängar? Nya SANTA FE Plug-in Hybrid har HTRAC™-fyrhjusldrift, som gör det säkrare och mer behagligt att köra på hala stadsgator och ojämna landsvägar. Du kan välja mellan fyra olika körlägen.
Komfort

Komfort

Komfort-läget ger bättre stabilitet. Under hala förhållanden fördelar systemet automatiskt elektricitet till alla fyra hjulen.

ECO

ECO

I ECO-läget säkerställer HTRAC bättre bränsleeffektivitet genom att bara skicka elektricitet till framhjulen. Vid halt väglag distribuerar systemet automatiskt elektricitet till alla fyra hjulen.

Sport

Sport

I Sport-läget levererar HTRAC bättre acceleration med upp till 50% vridmoment fördelat på bakhjulen. Vid halt väglag distribuerar systemet automatiskt elektricitet till alla fyra hjulen.

Smart

Smart

I Smart-läget anpassas systemet till din körstil och vägförhållandena i realtid, och växlar automatiskt mellan ECO, Sport och Comfort.

Fjädring

Fjädring

MacPherson-fjädring ger förbättrad stabilitet och köregenskaper.

Upplev vår 7-sitsiga lyx-SUV
Kraftfull och elegant

Kraftfull och elegant

Mer om design
Klassledande säkerhet

Klassledande säkerhet

Mer om säkerhet
Håll dig uppkopplad

Håll dig uppkopplad

Mer om uppkoppling
Komfort i världsklass

Komfort i världsklass

Mer om komfort