Prestanda

Prestanda

Ny kraftfull hybridprestanda
SANTA FE Hybrid tar bränsleeffektiviteten till en ny nivå med kraft från både en 1.6 liters turbobensinmotor och en batteridriven elmotor. Du behöver inte ändra dina körvanor eller tänka på laddning – hybrid-modellen skiftar sömlöst mellan de båda motorerna och använder sig av den prestanda som bäst lämpar sig för den rådande körsituationen.
Platsbesparande plattform

Platsbesparande plattform

Genom att batteriet sitter placerat under sätena, har SANTA FE Hybrid en mycket låg tyngdpunkt. Det gör bilen ännu kraftfullare och storleken på kupén och bagageutrymmet förblir rymliga.

Kraftfull elmotor

Kraftfull elmotor

Njut av elmotorns pigga acceleration. Den 44,2 kW starka elmotorn levererar ett högt vridmoment och är mycket effektiv. Och den bjuder på imponerande acceleration när du kör iväg.

Litiumjon-polymerbatteri

Litiumjon-polymerbatteri

Högeffektsbatteriet på 1,49 kWh har en överlägsen laddnings-/urladdningskaraktristik och maximerar både körningen på el och energiåtervinningen när man bromsar.

Ny 6-stegad dubbelkopplingslåda

Ny 6-stegad dubbelkopplingslåda

Den nyutvecklade 6-stegade dubbelkopplingsväxellådan ger dig en förbättrad växling och bränsleekonomi än sin föregångare.

Ökad bränsleeffektivitet och prestanda
Hyundai har utvecklat världens första CVVD-teknologi (Continously Variable Valve Duration). Den helt nya teknologin optimerar motorns prestanda och bränsleeffektivitet, samtidigt som den minskar koldioxidutsläppen under körning. CVVD kontrollerar hur länge ventilerna ska vara öppna och stängda i förhållande till körförhållandena.

Tillåt kakor att titta på videon

Start / låg hastighet

Start / låg hastighet

När man startar från stillastående eller kör i låg hastighet, används den elektricitet som ligger lagrad i batteriet för att driva elmotorn vid acceleration.

Acceleration / uppförsbacke

Acceleration / uppförsbacke

När man accelererar kraftigt eller kör i uppförslut, arbetar elmotorn och bensinmotorn tillsammans för att maximera accelerationen och minimera bränsleförbrukningen.

Konstant hastighet

Konstant hastighet

Vid konstant hastighet drivs bilen endera av bensinmotorn eller av elmotorn, beroende på vilket som är mest energieffektivt i den aktuella situationen.

Retardation / Nerförsbacke

Retardation / Nerförsbacke

Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. När man saktar farten eller kör i nedförslut, sparas den rörelseenergi som systemet återvinner i batteriet i form av elektricitet.

Bromsenergiåtervinning

Bromsenergiåtervinning

Vid retardation (t.ex. när man bromsar eller kör i nedförsbackar), fungerar elmotorn som en generator och återvinner och omvandlar rörelseenergi till elektricitet som lagras i batteriet.

Körlägesväljare
Snö eller sand? Sport eller ECO? Med körlägesväljare kan du enkelt byta körläge efter den rådande miljön. Välj Sport-läget för bättre prestanda med modifierad gasrespons, växlingar och styregenskaper. ECO-läget maximerar bränsleeffektiviteten genom bland annat minskad acceleration och luftkonditionering. Välj komfortläget för jämn prestanda och effektivitet.
Snö

Snö

Optimerar bilens styrning och väggrepp vid hala och snötäckta väglag genom att justera motorns vridmoment, växling och vridmomentfördelningen på alla hjul.

Sand

Sand

Ger en smidig start, bättre väggrepp och prestanda under mjuka och motståndskraftiga förhållanden genom att justera motorns vridmoment, växling och vridmomentfördelningen på alla hjul.

Lera

Lera

Optimerar bilens prestanda och väggrepp under hala och mycket motståndskraftiga förhållanden genom att justera motorns vridmoment, växling och vridmomentfördelningen på alla hjul.

HTRAC™-fyrhjulsdrift
Dåligt underlag? Skarpa svängar? Nya SANTA FE Hybrid har HTRAC™-fyrhjusldrift, som gör det säkrare och mer behagligt att köra på hala stadsgator och ojämna landsvägar. Du kan välja mellan fyra olika körlägen.
Comfort

Comfort

Comfort-läget ger bättre stabilitet. Under hala förhållanden fördelar systemet automatiskt elektricitet till alla fyra hjulen.

ECO

ECO

I ECO-läget säkerställer HTRAC bättre bränsleeffektivitet genom att bara skicka elektricitet till framhjulen. Vid halt väglag distribuerar systemet automatiskt elektricitet till alla fyra hjulen.

Sport

Sport

I Sport-läget levererar HTRAC bättre acceleration med upp till 50% vridmoment fördelat på bakhjulen. Vid halt väglag distribuerar systemet automatiskt elektricitet till alla fyra hjulen.

Smart

Smart

I Smart-läget anpassas systemet till din körstil och vägförhållandena i realtid, och växlar automatiskt mellan ECO, Sport och Comfort.

Helt ny fordonsplattform

Helt ny fordonsplattform

Nya SANTA FE Hybrid bygger på den tredje generationens fordonsplattform för optimal kördynamik. Bränsleekonomi och säkerhet.

Fjädring

Fjädring

MacPherson-fjädring ger förbättrad stabilitet och köregenskaper.

Upplev vår 7-sitsiga lyx-SUV
Kraftfull och elegant

Kraftfull och elegant

Mer om design
Klassledande säkerhet

Klassledande säkerhet

Mer om säkerhet
Håll dig uppkopplad

Håll dig uppkopplad

Mer om uppkoppling
Bekväm i alla lägen

Bekväm i alla lägen

Mer om komfort