Prestanda

Prestanda

Potent plug-in hybrid-prestanda
Nya IONIQ plug-in hybrid kombinerar en batteridriven elmotor på 44,5 kW med en särskilt kalibrerad bensinmotor med direktinsprutning, så att du får en kombinerad effekt på 141 hk och ett vridmoment på 265 Nm. När man lägger till en mjukt växlande växellåda med dubbelkoppling och den lätta, superstarka karosseristrukturen till denna dynamiska mix får man en mycket medryckande körupplevelse.
1,6-liters Kappa Atkinson-cykel GDI-bensinmotor

1,6-liters Kappa Atkinson-cykel GDI-bensinmotor

Denna speciellt kalibrerade 1,6-liters motor med direktinsprutning ger 105 hk med klassens bästa energieffektivitet. Direktinsprutning drar ur den maximala mängden energi ur varenda droppe bränsle.

Elmotor med en effekt på 44,5 kW

Elmotor med en effekt på 44,5 kW

Njut av elektrisk acceleration. Elmotorn på 44,5 kW har ett högt vridmoment och hög effektivitet. Den levererar också utmärkt acceleration vid start.

.

6-stegad DCT

6-stegad DCT

Vår innovativa växellåda med dubbelkoppling (DCT) ser till att körningen blir jämn, så att man verkligen kan njuta av en härlig körupplevelse. Den fungerar så att en koppling betjänar ojämna växlar, medan den andra kopplingen betjänar jämna växlar, vilket ger dig snabbare respons och en totalt mer dynamisk upplevelse.

Litium-jon-polymer-batteri

Litium-jon-polymer-batteri

Det kraftfulla litium-jon-polymer-batteriet på 8,9 kWh har överlägsna uppladdnings- och urladdningsegenskaper, vilket både maximerar elkörning och energilagring från regenerativ bromsning. Genom att montera batteriet under sätena uppnår IONIQ plug-in hybrid en exceptionellt låg tyngdpunkt. Detta förbättrar smidigheten markant och är en av orsakerna till att bilen är så kul att köra.

Energiflöde
Nya IONIQ plug-in hybrid kan köras på ren elektricitet från batteriet, när elfunktionen är tillkopplad. Eller köra den som en hybridbil, som växlar problemfritt mellan bensinmotor och elmotor beroende på körsituationen. Det regenererande bromssystemet laddar upp batteriet genom att använda elmotorn för att sänka bilens hastighet. Den energi, som lagras i batteriet, driver elmotorn, så att den kan hjälpa till vid acceleration, körning uppför och nerför samt körning i låg hastighet. Det komplexa energiflödet illustreras på kommande bilder. 
Upplev två körprogram: ECO och Sport
Med ett enkelt knapptryck har du möjlighet att välja mellan två olika körprogram för IONIQ Plug-in hybrid: ECO och Sport. Den virtuella dubbla instrumentgruppens stil och färg varierar beroende på det körprogram som valts. Programmen ändrar bilens karaktär och du märker skillnaden ögonblickligen. När Sport-programmet är aktiverat blir växlingsmönsterna i växellådan med dubbelkoppling mer dynamiska, varvtalet ökas och växellådan håller sig i de lägre växlarna under längre tid, så att uppväxling sker senare, vilket skapar en mer direkt och medryckande körupplevelse. Servostyrningens karaktäristik ändras också med mer motstånd för en sportigare känsla. ECO-programmet fokuserar på effektivitet med snabbare växlingar och en lättare känsla i ratten.  
Bränslebesparing och mindre utsläpp: ECO-DAS 
Den utmärkta bränsleeffektiviteten och låga CO2-utsläppen understöds av det så kallade ECO Driving Assistant Systemet (ECO-DAS). När en rutt skrivs in i navigationssystemet analyseras vägförhållandena hela vägen fram till slutdestinationen. Föraren blir uppmärksammad på när det är tid att decelerera - för att på så sätt uppnå en bättre bränsleekonomi. 
Justerbart regenererande bromssystem
Det justerbara regenererande bromssystemet laddar batteriet genom att använda elmotorn för att sänka bilens hastighet. Man kan enkelt justera nivån för regenerativ bromsning med hjälp av växelreglagen bakom ratten. Man kan välja mellan fyra olika nivåer: Alla nivåer har olika decelerationsnivå och laddningsstyrka. Ju högre nivå, desto kraftigare decelererar bilen när man tar bort foten från gaspedalen.
Växlingsreglage och justerbar regenererande bromsstyrning
Det justerbara regenererande bromssystemet laddar batteriet genom att använda elmotorn för att sänka bilens hastighet. Man kan enkelt justera nivån för regenerativ bromsning med hjälp av växelreglagen bakom ratten. Man kan välja mellan fyra olika nivåer: Alla nivåer har olika decelerationsnivå och laddningsstyrka. Ju högre nivå, desto kraftigare decelererar bilen när man tar bort foten från gaspedalen.
Flexibel plug-in hybrid-uppladdning
Med IONIQ Plug-in hybrid har du flera olika möjligheter till uppladdning – bland annat att inte ladda upp alls. När bilen ansluts till en laddare vid hemmet kan man planera uppladdning via Hyundais Blue Link®-app på avstånd, så att uppladdningen sker under perioder med låg belastning på nätet och därmed till ett lägre pris.
2h 15min

2h 15min

Normal laddning (3,3 kW) 8,9 kWh

1100 km

1100 km

1 laddning + 1 full tank

52 km

52 km

EV-läge

Beroende på elnätet i hemmet eller vilken typ av offentlig laddningsstation man har tillgång till erbjuder IONIQ plug-in hybrid många olika möjligheter för uppladdning. När bilen är ansluten till en väggmonterad box för hemmabruk/ laddningsstation med växelström tar det ca 2 timmar och 15 minuter att ladda upp batteriet helt. Man kan också ansluta till en vanlig väggkontakt med ICCB-kabeln (kontrollbox med kabel). IONIQ plug-in hybrid är utrustad med en 3,3 kW laddare i bilen, som konverterar växelström från stickkontakten till likström och laddar upp batteriet i bilen.