Prestanda

Prestanda

Stanna aldrig mer för att tanka bensin
Nya IONIQ electric är nu utrustad med en uppgraderad elektrisk drivlina och ett mer kraftfullt batteri, vilket ger dig en räckvidd på upp till 311 km med 0g CO2-utsläpp*. Elmotorn på 100 kW med momentstark prestanda drivs nu av ett uppgraderat, effektivt litium-jon-polymer-batteri på 38,3 kWh. Med ombordladdaren på 7,2 kW laddar du din bil via en växelströmsladdare (AC) på ca 6 h och 5 min. När batteriet är anslutet till en 100 kW snabbladdare med likström (DC) behöver batteriet endast ca 54 min för att laddas upp till 80% (SOC). 

Räckvidd enligt WLTP. Räckvidden kan variera en aning beroende på vägförhållanden, körstil och temperatur.

Lithium-ion polymer batteri

Lithium-ion polymer batteri

Det uppgraderade, högeffektiva batteriet på 38,3 kWh har överlägsna uppladdnings- och urladdningsegenskaper, vilket både maximerar elkörning och energilagring från regenerativ bromsning.

Elektrisk motor

Elektrisk motor

Den kraftfulla elmotorn med en effekt på 100 kW utvecklar ett maximalt vridmoment på 295 Nm från start för imponerande acceleration, särskilt vid låga hastigheter.

System för uppvärmning av batteriet

System för uppvärmning av batteriet

Det integrerade värmesystemet värmer upp högvoltsbatteriet så att både laddningseffekten och räckvidden vid körning i kallt väder maximeras.

Tre körprogram

Tre körprogram

Med ett tryck på en knapp har du möjlighet att välja mellan tre olika körprogram för IONIQ Electric: COMFORT-körprogrammet erbjuder en fantastisk balans mellan effektivitet och kraft, ECO-körprogrammet maximerar energieffektiviteten och SPORT-körprogrammet ger dig 30 Nm extra under högerfoten, så att du uppnår maximala 295 Nm för en blixtsnabb acceleration.  Den virtuella dubbla instrumentgruppens stil och färg varierar beroende på det körprogram som valts.

Intelligent regenerativ bromsning

Intelligent regenerativ bromsning

Nya IONIQ Electric är utrustad med avancerad teknologi för intelligent körning, och bilens regenererande bromssystem laddar upp batteriet under körningen genom att använda elmotorn för att sänka bilens hastighet. Dessutom använder det smarta regenererande bromssystemet radarsensorer i bilen för att automatiskt kontrollera nivån för regenerativ bromsning, så att bilen reagerar på framförvarande trafik och sänker hastigheten vid behov.

Växlingspaddlar för regenerativ bromsning

Växlingspaddlar för regenerativ bromsning

Du kan enkelt maximera bilens räckvidd och bibehålla en lagom laddningsstatus genom att justera nivån för den regenerativa bromsningen med paddlarna på ratten. Man kan välja mellan fyra olika nivåer: Alla nivåer har olika decelerationsnivå och laddningsstyrka. Dra i paddeln på vänster sida och håll fast den för att aktivera maximal regenerativ bromsning. Beroende på körsituationen är det möjligt att stanna bilen på detta sätt utan att använda den konventionella bromspedalen. Laddningsstyrkan är starkast i detta tillstånd.

Shift-by-wire med knapptryckning

Shift-by-wire med knapptryckning

I IONIQ Electric kan du enkelt byta mellan körning, friläge, back och parkering genom att bara trycka på knapparna som är bekvämt placerade i mittkonsolen. Här hittar du också den elektriska parkeringsbromsen. Detta ger plats till två mugghållare och ett praktiskt trådlöst laddningsrum för QI-kompatibla smartphones i mittkonsolen.