Prestanda

Prestanda

En ny standard är här
Bättre kontroll, styrning och dynamik. Samtliga motoralternativ i nya Hyundai KONA ger dig en stabilare körupplevelse bakom ratten. Välj bland två effektiva T-GDi bensinmotorer eller en bränsleekonomisk CRDi dieselmotor med 48V mildhybridteknik.
1.0 T-GDi

1.0 T-GDi

1.0-liters motorn ger 120 hk och har en 6-växlad manuell växellåda, eller en 7-växlad automatisk dubbelkopplingslåda (DCT). Högsta vridmoment: 172 Nm. 

1.6 T-GDi

1.6 T-GDi

1.6-liters turbomotorn levererar 198 hk och har en 7-växlad automatisk dubbelkopplingslåda (DCT). Högsta vridmoment: 265 Nm.

1.6 CRDi

1.6 CRDi

Föredrar du diesel finns en 1.6 liters CRDi motor med bränsleekonomisk 48V mildhybridteknik och 136 hk. Även den med 7-växlad automatisk dubbelkopplingslåda (DCT).

Max dragvikt 1 250 kg

Max dragvikt 1 250 kg

Nya KONA får dra upp till 600 kg obromsat, och upp till 1 250 kg bromsat.

Förbättrad körkänsla

Förbättrad körkänsla

Vi har förbättrat fjädringen, stötdämpningen och upphängningen för samtliga motoralternativ. Det ger dig en ännu bättre känsla bakom ratten i nya KONA.

Mildhybrid-teknologi
Det effektiva mildhybridsystemet på 48V stöttar dieselmotorn genom att tillföra elkraft vid start och under acceleration, vilket leder till förbättrad bränsleekonomi och lägre koldioxidutsläpp under körning.
Start

Start

Mildhybridsystemet är särskilt bra i stadstrafik. Den så kallade Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) stöttar förbränningsmotorn när du startar efter ett stopp, vilket ger en snabbare och mer jämn start.

Acceleration

Acceleration

Under acceleration stöttar startgeneratorn med 4-10 kW beroende på omständigheterna. När bilen har ökat i fart skiftar systemet tillbaka till normal körning utan el.

Uppladdning

Uppladdning

Vid jämn hastighet eller vid tomgång laddas 48V-batteriet beroende på dess laddtillstånd.

Regenerering

Regenerering

Vid bromsning eller motorbromsning laddas batteriet med hjälp av startgeneratorn. Generatorn omvandlar kinetisk energi till elektrisk energi och överför den till batteriet.

Förbättrad Stop&Go

Förbättrad Stop&Go

Vid motorbromsning under 30 km/h aktiveras den så kallade Stop&Go-funktionen. Vid körning under 30 km/h aktiveras e-kopplingen och motorn stängs av för minskas bränsleförbrukning. Motorn startar igen vid acceleration.

Vad vill du läsa mer om?
Sportigt och skulpterat yttre

Sportigt och skulpterat yttre

Mer om design
Mer säkerhet som standard

Mer säkerhet som standard

Mer om säkerhet
Klassens bästa uppkoppling

Klassens bästa uppkoppling

Mer om uppkoppling
Högt insteg och modern kupé

Högt insteg och modern kupé

Mer om komfort