Prestanda

Prestanda

Kraftfull hybridprestanda 
En kombination man sällan ser: hybrid och körglädje – och dessutom är helt nya KONA Hybrid enastående bränslesnål. Denna sportiga SUV är utrustad med en speciellt kalibrerad, direktinsprutad bensinmotor och med en batteridriven elmotor. Tillsammans levererar de en effekt på hela 141 hk och ett vridmoment på 265 Nm. Till denna dynamiska mix ska läggas en 6-stegad dubbelkopplingsväxellåda vilket tillsammans borgar för extra bränslesnåla resor och en körupplevelse av rang med massor av vridmoment när du behöver det som bäst. 
Bensinmotor

Bensinmotor

Den speciellt kalibrerade 1,6-liters GDi-förbränningsmotorn levererar 105 hk och klassledande bränslesnålhet. Direktinsprutningen ser till att ta till vara maximalt med energi ur varenda liten droppe bensin.

6-stegad dubbelkopplingsväxellåda

6-stegad dubbelkopplingsväxellåda

Den innovativa dubbelkopplingsväxellådan (Dual Clutch Transmission - DCT) i KONA hybrid ger dig en mer naturlig och sportig växlingskänsla för en verkligt medryckande körupplevelse. DCT-växellådan svarar för bättre acceleration med direkt respons från motorn och kombinerar en manuell växellådas bränsleekonomi och lyhördhet med den bekvämlighet som en automatlåda erbjuder.

Elmotor

Elmotor

Njut av elmotorns pigga acceleration. Den 43,5 hk starka elmotorn levererar ett högt vridmoment och är mycket effektiv. Och den bjuder på imponerande acceleration när du kör iväg.

Litiumjon-polymerbatteri

Litiumjon-polymerbatteri

Högeffektsbatteriet på 1,56 kWh har en överlägsen laddnings-/urladdningskarakteristik och maximerar både körningen på el och energiåtervinningen när man bromsar. Genom att batteriet sitter placerat under sätena, har KONA Hybrid en mycket låg tyngdpunkt. Det här ger bilen smidigare vägegenskaper och bidrar starkt till den utpräglade körglädjen.

Energiflöde
Beroende på den aktuella körsituationen, växlar helt nya KONA Hybrid mjukt och smidigt över mellan förbränningsmotorn och elmotorn helt automatiskt. Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. Den energi som ligger lagrad i batteriet används sedan av elmotorn när man accelererar, kör i uppförslut eller i låg hastighet. Det komplexa energiflödet illustreras av följande animationer. 
Start / låg hastighet

Start / låg hastighet

Eldriftsläge

När man startar från stillastående eller kör i låg hastighet, används den elektricitet som ligger lagrad i batteriet för att driva elmotorn vid acceleration.

Bromsenergiåtervinning

Bromsenergiåtervinning

Elmotor - Batteri

Vid retardation (t.ex. när man bromsar eller kör i utförslut), fungerar elmotorn som en generator och återvinner och omvandlar rörelseenergi till elektricitet som sedan lagras i batteriet.

Acceleration / uppförsbacke

Acceleration / uppförsbacke

Bensinmotor och elmotor

När man accelererar kraftigt eller kör i uppförslut, arbetar elmotorn och bensinmotorn tillsammans för att maximera accelerationen och minimera bränsleförbrukningen.

Konstant hastighet

Konstant hastighet

Bensinmotor och elmotor

Vid konstant hastighet drivs bilen endera av bensinmotorn eller av elmotorn, beroende på vilket som är mest energieffektivt i den aktuella situationen.

Retardation / Nerförsbacke

Retardation / Nerförsbacke

Bromskraftåtervinning

Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. När man saktar farten eller kör i nedförslut, sparas den rörelseenergi som systemet återvinner i batteriet i form av elektricitet.

Växlingspaddlar

Växlingspaddlar

Vill du själv ta över kontrollen? I Sportläget kan du använda de rattmonterade växlingspaddlarna för att växla DCT-växellådan manuellt.

Minskar förbrukningen och utsläppen: ECO-DAS. 
Till helt nya KONA Hybrids enastående låga förbrukning och CO2-utsläpp bidrar även ECO Driving Assistant System (ECO-DAS). När man programmerat in en färdväg i navigationssystemet, analyseras den av detta förutseende energihanteringssystem som studerar topografin för att ställa in en optimal effektmix från bensinmotorn och elmotorn. Ett annat system – Coasting Guide – informerar föraren när en körsituation snabbt nalkas som kräver att man sänker hastigheten för att minska bränsleförbrukningen.  
Predict Uphill

Predict Uphill

När en uppförsbacke förväntas längs färdvägen, och batteriet har låg laddningsnivå, ökar helt nya KONA hybrid användningen av bensinmotorn något för att i förväg ladda batteriet innan man kommer till uppförsbacken. Det gör att elmotorn kan assistera bensinmotorn vid körningen i uppförsbackar och på så sätt minimera bränsleförbrukningen.

Predict Downhill

Predict Downhill

Om batteriet är tillräckligt laddat, ökar helt nya KONA hybrid användningen av elmotorn innan man börjar köra utför, för att på så sätt minimera bränsleförbrukningen. När man sedan kör nerför, återvinner elmotorn rörelseenergi genom att fungera som broms.

Coasting Guide

Coasting Guide

Assistanssystemet Coasting Guide analyserar färdvägen i navigationssystemet för att kunna varna föraren när en situation som kräver fartminskning är nära förestående (t.ex. om man ska svänga av i en korsning eller på en motorvägsavfart). En ljudsignal och en symbol på instrumentpanelen informerar då föraren om att han/hon kan ta foten från gaspedalen. Systemet syftar till att sänka bränsleförbrukningen ännu mer genom att låta elmotorn ta över och att minimera inbromsningarna.

Topphastighet

Topphastighet

160 km/h

CO2-utsläpp

CO2-utsläpp

115 g/km

0-100 km/h

0-100 km/h

112 sek

Förbrukning

Förbrukning

5 l /100km