Prestanda

Prestanda

Mer kraft och mindre CO2-utsläpp

Nya Hyundai KONA Hybrid är skapad för att ge dig både stor körglädje, bättre bränsleekonomi och lägre koldioxidutsläpp. SUV:en drivs av en bensinmotor med direktinsprutning och en batteridriven elmotor. En kraftfull kombination som ger ett maximalt vridmoment på 265 Nm samt kontroll, styrning och dynamik i toppklass.
Bensinmotor

Bensinmotor

Den noggrant kalibrerade 1.6-liters turbobensinmotorn med direktinsprutning levererar 105 hk och klassledande bränsleekonomi.

Elmotor

Elmotor

Elektrisk acceleration! Elmotorn bidrar med 43,5 hk och tillför elkraft vid start och under acceleration, vilket leder till förbättrad bränsleekonomi och lägre koldioxidutsläpp under körning.

Litiumjon-polymerbatteri

Litiumjon-polymerbatteri

Högeffektsbatteriet på 1,56 kWh har en överlägsen laddnings-/urladdningskaraktäristik och maximerar både körningen på el och energiåtervinningen när du bromsar.

6-växlad dubbelkopplingslåda

6-växlad dubbelkopplingslåda

Den innovativa 6-växlade automatiska dubbelkopplingslådan (DCT) ger mjuka, snabba och bekväma växlingar.

Rattpaddlar

Rattpaddlar

Vill du ta över kontrollen? Använd rattpaddlarna för att byta växel med fingerspetsarna.

Energiflöde

Beroende på den aktuella körsituationen, växlar nya KONA Hybrid mjukt och smidigt över mellan förbränningsmotorn och elmotorn helt automatiskt. Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. Den energi som ligger lagrad i batteriet används sedan av elmotorn när man accelererar, kör i uppförslut eller i låg hastighet. Det komplexa energiflödet illustreras av följande animationer.
Start / låg hastighet

Start / låg hastighet

Eldriftsläge

När man startar från stillastående eller kör i låg hastighet, används den elektricitet som ligger lagrad i batteriet för att driva elmotorn vid acceleration.

Bromsenergiåtervinning

Bromsenergiåtervinning

Elmotor - Batteri

Vid retardation (t.ex. när man bromsar eller kör i utförslut), fungerar elmotorn som en generator och återvinner och omvandlar rörelseenergi till elektricitet som sedan lagras i batteriet.

Acceleration / uppförsbacke

Acceleration / uppförsbacke

Bensinmotor och elmotor

När man accelererar kraftigt eller kör i uppförslut, arbetar elmotorn och bensinmotorn tillsammans för att maximera accelerationen och minimera bränsleförbrukningen.

Konstant hastighet

Konstant hastighet

Bensinmotor och elmotor

Vid konstant hastighet drivs bilen endera av bensinmotorn eller av elmotorn, beroende på vilket som är mest energieffektivt i den aktuella situationen.

Retardation / Nerförsbacke

Retardation / Nerförsbacke

Bromskraftåtervinning

Bromsenergiåtervinningssystemet laddar batteriet genom att låta elmotorn hjälpa till att bromsa bilen. När man saktar farten eller kör i nedförslut, sparas den rörelseenergi som systemet återvinner i batteriet i form av elektricitet.

Minskar förbrukningen och utsläppen: ECO-DAS. 

ECO Driving Assistant System (ECO-DAS) hjälper också till att förbättra bränsleförbrukningen och sänka CO2-utsläppen. Ett förutseende energihanteringssystem som analyserar färdvägen i navigationssystemet, och utifrån topografin optimerar kraften från både bensinmotorn och elmotorn. Systemet Coasting Guide informerar dig dessutom om en körsituation väntar där det krävs att du sänker hastigheten för att minska bränsleförbrukningen.
Förutse uppförsbacke

Förutse uppförsbacke

När en uppförsbacke förväntas längs färdvägen, och batteriet har låg laddningsnivå, ökar nya KONA Hybrid användningen av bensinmotorn något för att i förväg ladda batteriet innan man kommer till uppförsbacken. Det gör att elmotorn kan assistera bensinmotorn vid körningen i uppförsbackar och på så sätt minimera bränsleförbrukningen ytterligare.

Förutse nedförsbacke

Förutse nedförsbacke

Om batteriet är tillräckligt laddat, ökar nya KONA Hybrid användningen av elmotorn innan man börjar köra utför, för att på så sätt minimera bränsleförbrukningen. När man sedan kör nerför, återvinner elmotorn rörelseenergi genom att fungera som broms.

Coasting Guide

Coasting Guide

Assistanssystemet Coasting Guide analyserar färdvägen i navigationssystemet för att kunna varna föraren när en situation som kräver fartminskning är nära förestående (t.ex. om man ska svänga av i en korsning eller på en motorvägsavfart). En ljudsignal och en symbol på instrumentpanelen informerar då föraren om att hen kan ta foten från gaspedalen. Systemet syftar till att sänka bränsleförbrukningen ännu mer genom att låta elmotorn ta över och att minimera inbromsningarna.

Vad vill du läsa mer om?

Sportigt och skulpterat yttre

Sportigt och skulpterat yttre

Mer om design
Mer säkerhet som standard

Mer säkerhet som standard

Mer om säkerhet
Klassens bästa uppkoppling

Klassens bästa uppkoppling

Mer om uppkoppling
Högt insteg och modern kupé

Högt insteg och modern kupé

Mer om komfort