Prestanda

Prestanda

Effekt och prestanda
Nya i30 kommer nu med en bensin mildhybridmotor som standard. Den elektrifierade 48V mildhybridmotorn minskar CO2-utsläppen och ger en förbättrad bränsleekonomi. Den kan fås med 6-växlad manuell växellåda, 7-växlad DCT-automat eller med en helt ny e-koppling (endast till manuell).
1.0 T-GDi

1.0 T-GDi

1.0-liters motorn har 120 hk och en 6-växlad manuell växellåda eller 7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT). För minskad bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp kommer samtliga varianter med mildhybrid som standard. Högsta virdmoment: 172 Nm.

1.5 T-GDi

1.5 T-GDi

Som något helt nytt kan du välja en 1.5-liters motor med 159 hk. Den finns med 6-växlad manuell växellåda, inklusive e-koppling, och 7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT). Högsta vridmoment: 253 Nm.

Max dragvikt 1 500 kg

Max dragvikt 1 500 kg

Nya i30 får dra upp till 650 kg obromsat, och upp till 1 500 kg bromsat.

Växellåda som passar din körstil
Nya i30 finns med en 6-växlad manuell växellåda eller en 7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT). Som något nytt kan du även välja till e-koppling.
E-koppling

E-koppling

E-kopplingen kan liknas vid den vanliga manuella växellådan vi redan känner till. Skillnaden är att den är elektronisk, och systemet kan automatiskt aktivera kopplingen utan förarens hjälp. Vid körning under 30 km/h stannar motorn automatiskt vilket leder till minskad bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp. Motorn startar igen vid acceleration.

Endast till manuell växellåda.  

 

7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT)

7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT)

Hyundais egna 7-växlade automatlåda med dubbelkoppling sänker bränsleförbrukningen och gör i30 riktigt skön att köra.

Beroende på version.

Mildhybrid-teknologi
Det effektiva 48V mildhybridsystemet stöttar förbränningsmotorn och tillför elektrisk drivkraft vid start och acceleration. På så vis får du en förbättrad bränsleekonomi och lägre koldioxidutsläpp.
Start

Start

Mildhybrid-systemet är särskilt bra i stadstrafik. Den s.k. Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) hjälper förbränningsmotorn vid start efter ett stopp, som ger en mer effektiv och jämn start.

Acceleration

Acceleration

Under acceleration stöttar startgeneratormotorn med 4-10 kW beroende på de aktuella förhållandena. När bilen har ökat i fart går systemet tillbaka till normal körning utan el.

Uppladdning

Uppladdning

Vid jämn hastighet eller vid tomgång laddas 48V-batteriet beroende på dess laddtillstånd.

Regenerering

Regenerering

Vid bromsning eller motorbromsning laddas batteriet med hjälp av startgeneratorn. Generatorn omvandlar kinetisk energi till elektrisk energi och överför den till batteriet.

Förbättrad Stop&Go

Förbättrad Stop&Go

Vid motorbromsning under 30 km/h aktiveras den så kallade Stop&Go-funktionen. Vid körning under 30 km/h aktiveras e-kopplingen och motorn stängs av för minkas bränsleförbrukning. Motorn startar igen vid acceleration.

Endast till manuell växellåda. 

Vad vill du läsa mer om?
Uppgraderad design

Uppgraderad design

Mer om design
Nya säkerhetsfunktioner

Nya säkerhetsfunktioner

Mer om säkerhet
Styr din i30 från telefonen

Styr din i30 från telefonen

Mer om uppkoppling
Komfort i världsklass

Komfort i världsklass

Mer om komfort