i30 Kombi
Från 199 900 kr
i30 Kombi
Från 199 900 kr

Prestanda



1.0 T-GDi
1.0-liters motorn med 120 hk finns med en 6-växlad manuell växellåda, eller en 7-växlad automatisk dubbelkopplingslåda (DCT). För ännu bättre bränsleekonomi och lägre CO2-ustläpp är den dessutom utrustad med mildhybridteknik. Högsta vridmoment: 172 Nm.

1.5 T-GDi
Som något helt nytt kan du välja en 1.5-liters motor med 159 hk. Även denna är utrustad med 48 V mildhybridteknik. Finns med både 6-växlad manuell växellåda med e-koppling, och 7-växlad automatisk dubbelkopplingslåda (DCT). Max vridmoment: 253 Nm.

1.6 CRDi
Föredrar du diesel så finns det även en 1.6-liters dieselmotor med 136 hk, som även den stöttas av 48 V mildhybrid-teknik. Max vridmoment: 280 Nm.

Max dragvikt 1 500 kg
Nya i30 Kombi får dra upp till 650 kg obromsat, och upp till 1 500 kg bromsat.

E-koppling
E-kopplingen kan jämföras med den vanliga manuella växellådan vi redan känner till. Skillnaden är att den är elektronisk, och systemet kan automatiskt aktivera kopplingen utan förarens hjälp. Vid körning under 30 km/h stannar motorn automatiskt vilket leder till minskad bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp. Motorn startar igen vid acceleration.
Endast till manuell växellåda.

7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT)
Hyundais egen 7-växlade automatlåda med dubbelkoppling sänker bränsleförbrukningen och ökar komforten under körning.
Beroende på modell.

Start
Mildhybridsystemet är särskilt bra i stadstrafik. Den så kallade Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) stöttar förbränningsmotorn när du startar efter ett stopp, vilket ger en snabbare och mer jämn start.

Acceleration
Under acceleration stöttar startgeneratorn med 4-10 kW beroende på omständigheterna. När bilen har ökat i fart skiftar systemet tillbaka till normal körning utan el.

Uppladdning
Vid jämn hastighet eller vid tomgång laddas 48V-batteriet beroende på dess laddtillstånd.

Regenerering
Vid bromsning eller motorbromsning laddas batteriet med hjälp av startgeneratorn. Generatorn omvandlar kinetisk energi till elektrisk energi och överför den till batteriet.

Förbättrad Stop&Go
Vid motorbromsning under 30 km/h aktiveras den så kallade Stop&Go-funktionen. Vid körning under 30 km/h aktiveras e-kopplingen och motorn stängs av för minkas bränsleförbrukning. Motorn startar igen vid acceleration.
Endast till manuell växellåda.

Uppgraderad design

Nya säkerhetsfunktioner

Styr din i30 från telefonen
