Prestanda

Prestanda

Turboladdad körglädje
Nya i30 Fastback finns med två olika turbomotorer, och som något helt nytt kommer de med mildhybrid som standard.
1.0 T-GDi

1.0 T-GDi

1.0-liters motorn med 120 hk finns med en 6-växlad manuell växellåda, eller en 7-växlad automatisk dubbelkopplingslåda (DCT). För ännu bättre bränsleekonomi och lägre CO2-ustläpp är den dessutom utrustad med mildhybridteknik. Högsta vridmoment: 172 Nm.

1.5 T-GDi

1.5 T-GDi

Som något helt nytt kan du välja en 1.5-liters motor med 159 hk. Även denna är utrustad med 48V mildhybridteknik. Finns med både 6-växlad manuell växellåda med e-koppling, och 7-växlad automatisk dubbelkopplingslåda (DCT). Max vridmoment: 253 Nm.

Max dragvikt 1 500 kg

Max dragvikt 1 500 kg

Nya i30 fastback får dra upp till 650 kg obromsat, och upp till 1 500 kg bromsat.

Ny växellåda
Nya i30 fastback finns med en 6-växlad manuell växellåda eller en 7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT). Som något helt nytt kan du välja till e-koppling till den manuella växellådan.
E-koppling

E-koppling

E-kopplingen kan jämföras med den vanliga manuella växellådan vi redan känner till. Skillnaden är att den är elektronisk, och systemet kan automatiskt aktivera kopplingen utan förarens hjälp. Vid körning under 30 km/h stannar motorn automatiskt vilket leder till minskad bränsleförbrukning och lägre CO2-utsläpp. Motorn startar igen vid acceleration.

Endast till manuell växellåda. 

7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT)

7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT)

Hyundais egen 7-växlade automatlåda med dubbelkoppling sänker bränsleförbrukningen och ökar komforten under körning.

Mildhybrid-teknologi
Det effektiva mildhybridsystemet på 48V stöttar förbränningsmotorn genom att tillföra elkraft vid start och under acceleration, vilket leder till förbättrad bränsleekonomi och lägre koldioxidutsläpp under körning.
Start

Start

Mildhybridsystemet är särskilt bra i stadstrafik. Den så kallade Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) stöttar förbränningsmotorn när du startar efter ett stopp, vilket ger en snabbare och mer jämn start.

Acceleration

Acceleration

Under acceleration stöttar startgeneratorn med 4-10 kW beroende på omständigheterna. När bilen har ökat i fart skiftar systemet tillbaka till normal körning utan el.

Uppladdning

Uppladdning

Vid jämn hastighet eller vid tomgång laddas 48V-batteriet beroende på dess laddtillstånd.

Regenerering

Regenerering

Vid bromsning eller motorbromsning laddas batteriet med hjälp av startgeneratorn. Generatorn omvandlar kinetisk energi till elektrisk energi och överför den till batteriet.

Förbättrad Stop&Go

Förbättrad Stop&Go

Vid motorbromsning under 30 km/h aktiveras den så kallade Stop&Go-funktionen. Vid körning under 30 km/h aktiveras e-kopplingen och motorn stängs av för minkas bränsleförbrukning. Motorn startar igen vid acceleration.

Endast till manuell växellåda. 

Vad vill du läsa mer om?
Uppgraderad design

Uppgraderad design

Mer om design
Nya säkerhetsfunktioner

Nya säkerhetsfunktioner

Mer om säkerhet
Styr din i30 från telefonen

Styr din i30 från telefonen

Mer om säkerhet
Komfort i världsklass

Komfort i världsklass

Mer om komfort