Prestanda

Prestanda

Nya motorer, mer prestanda
Nu kan du välja mellan tre olika motorer, inklusive en 1.0 T-GDi bensinmotor med 100 hk eller 120 hk. Dessa kommer som mildhybrid, vilket bidrar till bättre bränsleekonomi och mindre koldioxidutsläpp under körning. Sist men inte minst, finns helt nya i20 även med den välkända 1.25 MPi bensinmotorn med 84 hk.
Bränsleekonomi

Bränsleekonomi

Helt nya i20 finns i tre olika motorvarianter, som erbjuder klassens i särklass bästa bränsleekonomi.

Dynamisk prestanda

Dynamisk prestanda

Med en enkel MPi-motor och två turbomotorer passar helt nya i20 väl in i Hyundais sportiga designidentitet "Sensuous Sportiness".

Växellåda

Växellåda

Beroende på motorvariant finns nya i20 med en 5-växlad manuell växellåda, en 6-växlad intelligent manuell växellåda (iMT), eller en 7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT).

1.0 T-GDi mildhybrid bensinturbo

1.0 T-GDi mildhybrid bensinturbo

Den trecylindriga turbomotorn är designad för att ta nya i20 till en sportig och dynamisk nivå. Med 100-120 hk och mildhybridteknik är det den perfekta bilen.

1.25 MPi bensinmotor

1.25 MPi bensinmotor

Den 4-cylindriga motorn med 84 hk och 5-växlad manuell växellåda erbjuder optimal kraft med full kontroll och ett behagligt vridmoment.

Max dragvikt 1 110 kg

Max dragvikt 1 110 kg

Helt nya i20 får dra upp till 450 kg obromsat, och upp till 1 110 kg bromsat.

En högre växel
Nya i20 finns med en 5-växlad manuell växellåda, en 6-växlad intelligent manuell växellåda (iMT), eller en 7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT). Som något helt nytt kan du välja till e-koppling när du väljer mildhybridvarianten.
E-koppling

E-koppling

Som något helt nytt finns det möjlighet att välja till e-koppling. E-kopplingen kan jämföras med den vanliga manuella växellådan vi redan känner till. Skillnaden är att den är elektronisk. E-kopplingen är utvecklad för att öka bränsleeffektiviteten och minska CO2-utsläppen under körning genom att automatiskt aktivera kopplingen utan förarens hjälp. Motorn startar igen vid acceleration.

Endast till mildhybrid 6 iMT.  

 

5- eller 6-växlad manuell växellåda

5- eller 6-växlad manuell växellåda

Föredrar du att själv växla när du kör? 1.25 MPi-motorn kommer med en 5-växlad manuell växellåda, och 1.0 T-GDi-motorn med en 6-växlad intelligent manuell växellåda (iMT).

 

 

7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT)

7-växlad dubbelkopplingslåda (DCT)

Hyundais egen 7-växlade automatlåda med dubbelkoppling gör i20 skön att köra, samtidigt som den sänker bränsleförbrukningen och ökar komforten under körning.

Mildhybrid-teknologi
Det effektiva mildhybridsystemet på 48V stöttar förbränningsmotorn genom att tillföra elkraft vid start och under acceleration, vilket leder till förbättrad bränsleekonomi och lägre koldioxidutsläpp under körning.
Start

Start

Mildhybridsystemet är särskilt bra i stadstrafik. Den så kallade Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) stöttar förbränningsmotorn när du startar efter ett stopp, vilket ger en snabbare och mer jämn start.

Acceleration

Acceleration

Under acceleration stöttar startgeneratorn med 4-10 kW beroende på omständigheterna. När bilen har ökat i fart skiftar systemet tillbaka till normal körning utan el.

Uppladdning

Uppladdning

Vid jämn hastighet eller vid tomgång laddas 48V-batteriet beroende på dess laddtillstånd.

Regenerering

Regenerering

Vid bromsning eller motorbromsning laddas batteriet med hjälp av startgeneratorn. Generatorn omvandlar kinetisk energi till elektrisk energi och överför den till batteriet.

Förbättrad Stop&Go

Förbättrad Stop&Go

Vid motorbromsning under 30 km/h aktiveras den så kallade Stop&Go-funktionen. Vid körning under 30 km/h aktiveras e-kopplingen och motorn stängs av för minkas bränsleförbrukning. Motorn startar igen vid acceleration.

Endast till manuell växellåda.

Vad vill du läsa mer om?
Helt ny design

Helt ny design

Mer om design
Klassledande säkerhet

Klassledande säkerhet

Mer om säkerhet
Håll dig uppkopplad

Håll dig uppkopplad

Mer om uppkoppling
Komfort i världsklass

Komfort i världsklass

Mer om komfort