Shackletonsreturn artikel toppbild

SANTA FE HISTORISK: FÖRSTA PERSONBIL I VÄRLDEN ATT KORSA ANTARKTIS

Bilnyheter - 19 April 2017

Den legendariska polaräventyraren Sir Ernest Shackleton lyckades aldrig ta sig till Sydpolen. Hundra år senare uppfyller hans barnbarnsbarn Patrick Bergel drömmen när han korsar kontinenten i en Hyundai Santa Fe.

Resan startade i december 2016 för att hedra hundraårsminnet av Sir Ernest Shackletons heroiska Antarktis-expedition, år 1914- 1917, när han strävade efter att bli världens förste att korsa den kalla och torra kontinenten. Shackletons skepp sjönk bland isflaken och fokus fick flyttas från att nå målet till överlevnad. Hundra år senare kunde Patrick Bergel fullfölja sin förfaders resa och han gjorde det i en Hyundai Santa Fe. Därmed skrev Hyundai Motors in sig i historieböckerna. Den spännande expeditionen har resulterat i en kortfilm

”Shackleton´s return” producerad av Hyundai Motors.
– Vi som företag känner att vi har en direkt koppling till Sir Ernest Shackletons heroiska historia och pionjäranda. Vår film hyllar den andan och genom Patrick, hans barnbarnsbarn förverkligas hans dröm att korsa Antarktis – hundra år senare. Filmen symboliserar Hyundais varumärke och det faktum att våra bilar är mer än bara transportmedel, säger Scott Noh, Head of Overseas Marketing Group på Hyundai Motors.

Färden över Antarktis

Expeditionen med Hyundai Santa Fe, varade i 30 dagar och sträckte sig över 5800 km, från Union Camp till McMurdo och tillbaka över Antarktis. Stora delar av resan gick över obeprövade passager med stora istäcken och temperaturer ner till minus 28 grader.

Bilen som gjorde äventyret möjligt

Det var en nästintill standardutrustad 2,2 liters diesel Santa Fe som tog teamet i mål. Motorn, växellådan, differential och drivaxel var helt i original.
– Däremot var vi tvungna att montera stora lågtrycksluftdäck. De är viktiga då allt handlar om att få bilen att rulla ovanpå snötäcket istället för att plöja genom det, berättar Gísli Jónsson från Arctic Trucks, en av Antarktis mest erfarna upptäckare och teamleader för expeditionen.
Dessutom utökades storleken på bränsletanken för att konvertera Santa Fe:n till att kunna drivas på Jet A-1- bränsle, det enda bränslet som finns tillgängligt på Antarktis.

En motorvärmare installerades också för att kunna hantera kylan bättre.
– Vår resa var ofattbar och bilen ett rent nöje att köra. Stundtals kändes det mer som att segla än att köra över snön. Det var en tuff expedition som ställde stora krav för att lyckas med något ingen annan åstadkommit, berättar Patrick Bergel och fortsätter:
– Jag är väldigt försiktig med att göra en direkt jämförelse med vad min farfars far åstadkommit men det är ändå fantastiskt att vara först med att göra det med en personbil.

Nya santafe dm menu image side

HYUNDAI SANTA FE

Motor 2.2 CRDi-R
Effekt 200 hk
Växellåda 6-växlad manuell eller automat
Förbrukning från 6,0 l/ 100 km vid blandad körning
Bagagevolym 582 l
Pris från 329 900 kronor

Fem snabba frågor till Patrick Bergel

Du jobbar med digitala företag annars, var det självklart att tacka ja till den här utmaningen?
– Jag växte upp med historien om min farfars far och blev väldigt inspirerad av hans äventyr. När möjligheten dök upp var jag inte sen att tacka ja.

Var du nervös?
– Nog var det en viss rädlsa inför, det vore dumt annars. Det är Antarktis och vad som helst kan hända. Men mest var jag förväntansfull inför uppdraget.

Hur presterade Santa Fe:n?
– Vi körde genom all typ av terräng, blank is, djup snö och kompakt snö. Jag blev väldigt förtjust i bilen den tog oss överallt utan några stora mekaniska problem. Och den var rolig att köra. Stundtals kändes det mer som att segla än att köra över snön.

Men utmaningen var inte att köra fort, vi höll en genomsnittshastighet på 27 km/h i över 30 dagar.

En av utmaningarna var att köra i snö och dimma med dålig sikt, hur var det?
– På plan mark gick det riktigt bra men generellt blir hjärnan lite oberäknelig. Det är lätt att börja hallicunera, se träd och skogar fast det bara är lite smuts på vindrutan. Din hjärna försöker skapa saker att titta på. Det är som att tänka på din favoritmat när du har hållit igen en tid.

Hur var det att nå Sydpolen?
– Det var verkligen en speciell upplevelse. Det faktum att det var just dit min farfars far försökt ta sig ett flertal gånger gjorde att jag kände en genuin koppling.

shackleton-artikelbild-5

"Stundtals kändes det mer som att segla än att köra över snön."

– Patrick Bergel

Visste du det här?

  • Däcktrycket var en tiondel av det som är normalt för vanliga vägar. Det är så lågt att man kan köra över någons hand utan att den tar skada.
  • Däcken var också en viktig del i målsättningen att expeditionen inte skulle lämna några avtryck.
  • Teamet körde upp till 20 timmar om dygnet i 30 dagar.
  • Patrick Bergel hade med sig sin farfarsfars dagböcker på en läsplatta för att läsa under expeditionen.
  • Under expeditionen passerades bland annat den rykande vulkanen Mount Erebus, som Shackleton en gång var den första att bestiga.
  • Teamet fick hantera flera utmanande situationer under resan. Bland annat när de som team blev de första att köra över världens största shelf-is, Ross Ice Shelf, i en personbil.
  • Gísli Jònsson, teamledare för expeditionen berättar att han hade förväntat sig mer problem med bilen. ”De som har erfarenhet av Antarktis kalla klimat och tuffa terräng, vet vad den gör med maskiner. I stort sett går det mesta sönder i kylan och folk har stora problem med sina fordon. Vi var otroligt väl förberedda och kunde undvika drama.”
SANTA FE HISTORISK: FÖRSTA PERSONBIL I VÄRLDEN ATT KORSA ANTARKTIS
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se