Hyundai motorsport tour de corse 2018 09 e2e

SÅ UTVECKLAR RALLY VÅRA PERSONBILAR

Rally - 3 Juni 2018

Att rallybilar hårdtestas har nog ingen missat, men att de dessutom kan hjälpa till att utveckla personbilar kanske inte alla känner till. Eftersom rallybilar testar gränserna för vad ny teknik klarar av, bidrar de till att biltekniken utvecklas fortare och säkrare.


Aerodynamik för ökad bränsleeffektivitet

IONIQ-cropped

De insikter som vi fått genom att designa rallybilar har varit extra viktiga när vi skapat våra elbilar. Exempelvis har rallybilars design optimerats för att minska luftmotståndet, eftersom ett högt luftmotstånd minskar hastigheten i bilar.

För en elbil innebär den optimeringen en längre räckvidd, eftersom bränsleeffektiviteten ökar när luftmotståndet minskar. I våra IONIQ har den aerodynamiska designen resulterat i ett klassledande luftmotstånd på endast 0,24 cW.

Mjukare och snabbare körning

Tidigare var rallybilar utrustade med stenhårda dämpare och fjädrar, medan de numer är mjuka och följsamma. Då studsar inte bilen vid inbromsning, vilket gör att den snabbare kommer iväg efter inbromsning. Utöver den förbättrade funktionaliteten ökar även livslängden för fjädringen.

i30 n tcr smal

Växla snabbare och minska utsläppen

Vi introducerade vår första 7-växlade dubbelkopplingslåda år 2015. Den gav en förbättring av bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen på upp till 20% jämfört med en konventionell 6-växlad automatväxellåda, samtidigt som accelerationsförmågan ökades med upp till 10%.

Dubbelkopplingslådan bygger på rallyingenjörers insikt om att när deras bilar bytte växlar skickades ingen kraft till hjulen. För att motverka den effekten skapade de dubbelkopplingslådan, vilken möjliggjorde supersnabb växling utan att förlora kraft. i30 är en av våra mest älskade modeller med en 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Våra personbilar är inte så långt ifrån rallybilar. Tävlingsbilarna i20 Coupe och i30 N TCR är i grunden standardbilarna i20 och i30 N som vi säljer, men optimerade efter rallybanan.
Ove Scott, Teknisk Produktexpert på Hyundai Sverige

Rätt materialval för smidig körning

Materialval är viktigt för att kunna förstärka bilen på rätt sätt, utan att den blir tung. Ett exempel är vridstyvheten i karossen. En vridstyv bil beter sig bättre på vägen, särskilt i extrema funktioner som rally. Blir den för tung förlorar man dock den önskade smidigheten. Därför är materialvalet oerhört viktigt.

Eftersom vi har egna stålverk, kan vi vara med och påverka materialet i våra bilar på en detaljnivå få kan göra. Tack vare det kan vi använda oss av höghållfasthetsstål i större utsträckning än de flesta andra, även i våra personbilar.

Turboteknik för effektivitet

i30 N större

Med en effektivare motor får vi mer kraft för varje droppe bensin, vilket innebär att bilen släpper ut mindre avgaser. Tack vare rallybilars behov av en effektiv motor utvecklades turbotekniken.

Turbo monteras på en bils motor för att öka effekten i en förbränningsmotor. På så sätt kan kraften hos en större motorstorlek efterliknas, utan att man behöver byta motor. Den utvecklingen syns exempelvis i vår nya i30 N.

SÅ UTVECKLAR RALLY VÅRA PERSONBILAR
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se