Ioniq anders.topp bild 2 compressor

FÖRETAGAREN: DÄRFÖR VALDE JAG EN ELHYBRID ISTÄLLET FÖR EN DIESEL

Biltest - 7 Februari 2018

När företagaren Anders Hellman skulle uppdatera sig från sin dieselbil var siktet inställt på en elbil. Valet föll på en IONIQ hybrid, ett intressant alternativ för den som är van att köra miljödiesel av flera anledningar.

Andelen nyregistrerade dieselbilar är större i Norrlandslänen än längre söderut, uppger Bil Sweden. Under förra året var till exempel två av tre nyregisterade bilar i Jämtlands län just dieselbilar.

Företagaren och restaurangägaren Anders Hellman har dock valt ett annat alternativ. När det var dags att byta bil i somras föll valet på en IONIQ hybrid.

– Jag hade siktet inställt på en elbil, frågan var bara vilken nivå jag skulle lägga mig på. Med mitt restaurangkoncept Råvara erbjuder vi människor bra mat i farten. Det ska vara gott som gör gott, helt enkelt. Det vill jag ska speglas även i andra delar av livet – också hur man kör. Kan jag göra något för miljön så gör jag gärna det, säger Anders Hellman.

anders ioniq

En annan detalj som jag uppskattar är att det går att släcka ner displayen för att inte bli bländad. Det kan ju bli ganska mörkt här uppe.

Jobbet innebär att han kör mycket mellan Skellefteå, Luleå och Piteå. Det innebär både långa avstånd samt mycket stadskörning, och därför föll valet på en elhybrid.

– Det finns inte så många laddstationer längs de här vägarna, därför funkar den här perfekt för mig. Batteriet laddar upp sig under körning så man behöver aldrig tänka på räckvidd.

Med mycket tid bakom ratten på snöiga och mörka vägar, var också säkerheten en viktig aspekt inför valet.
– När du ska köra om en lastbil i snömos måste bilen bete sig som man vill. IONIQ känns väldigt stabil samtidigt som den reagerar bra och har bra komfort.

Flera finesser hjälper till vid långkörning, till exempel filhållningsassistans och autobroms.

– En annan detalj som jag uppskattar är att det går att släcka ner displayen för att inte bli bländad. Det kan ju bli ganska mörkt här uppe.

Var det något som fick dig att tveka innan valet?
– Den är ju lite dyrare att köpa än en vanlig bensindriven bil, men jag blev positivt överraskad över den bra ekonomin i stadskörningen. Jag är inte den som stirrar på bensinmätaren men den drar någonstans runt 0,7-0,75 l/mil vid stadskörning. Det är bra, speciellt när det är -20 grader ute.

Intresset för elbilar ökar i Norrbotten

Tom Dahlqvist på Dahlqvist bil i Luleå märker att fler vill köra på el.

För Anders Hellman var övergången till en elhybrid självklar - funderingarna gick främst kring ifall han skulle välja en elhybrid eller en laddhybrid. Även om fler fortfarande kör dieselbil än elhybrid, märker Tom Dahlqvist på Dahlqvist bil i Luleå att intresset för elbilar har ökat.

– Just elhybriden är ofta ett bra insteg mot el för den som tidigare kört diesel. Den matchar bra både när det kommer till bränsleförbrukning och körkänsla, säger han.

Kombinationen av att elbilar ligger i tiden och att skatteförändringar införs vid halvårsskiftet, gör att fler ser över sina körvanor.

– De flesta kör ju faktiskt inte längre sträckor än att de klarar sig på el i vardagen. Vi märker också att många som har två bilar byter den mindre mot en mer miljövänlig. Den större, som kanske har fyrhjulsdrift och kan dra mer, används på fritiden till husvagnssemestern eller skidresan. Andrabilen används i vardagen till pendling, säger Tom Dahlqvist.

Jag kör faktiskt helst elbil när det är kallt. Den blir riktigt varm och skön, snurrar igång & sedan är det bara att åka

Vilka är de vanligaste frågorna du får när det gäller elbilar?
– Många vet inte vilken typ de ska köpa - en elbil, elhybrid eller
laddhybrid. Då gäller det att titta på vad man har för behov och hur man använder bilen.

Några undrar också om elbilen fungerar när det är kallt ute.
– Jag kör faktiskt helst elbil när det är kallt. Den blir riktigt varm och skön, snurrar igång och sedan är det bara att åka, säger Tom Dahlqvist.

IONIQ-plug-in-transparent

Äntligen!

IONIQ-familjen är här och ger dig möjlighet att välja en nivå av eldrift som är perfekt för dig – el, laddhybrid eller elhybrid.

Läs mer om IONIQ-familjen

FÖRETAGAREN: DÄRFÖR VALDE JAG EN ELHYBRID ISTÄLLET FÖR EN DIESEL
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se