Magnussons

TRAFIKSKOLAN: DÄRFÖR VAR DET SJÄLVKLART ATT VÄLJA EN ELBIL

Miljö - 12 Mars 2018

Det ställs höga krav på trafikskolebilar. Körvänliga, rymliga och smidiga är tre viktiga aspekter som måste uppfyllas. När Magnusons Trafikskola i Linköping testade IONIQ electric föll ytterligare en pusselbit på plats – miljön.

Dennis har drivit Magnusons Trafikskola i Linköping i snart 20 år och för honom har miljön har varit en viktig fråga redan från start. Trafikskolan miljöcertifierades 2011, vilket innebär att den totala energiförbrukningen för lokaler, bilar och allt annat som tillhör verksamheten måste understiga en viss nivå. För Dennis är det ett självklart sätt att jobba på.
– Det är dit vi måste, för miljöns skull, säger han.

Även resten av personalen värdesätter miljötänket, intygar trafikskolläraren Helena. Att skaffa en elbil till trafikskolan kan därför kännas som en självklart steg, men två saker fick dem att tveka – räckvidden och utseendet. När Dennis av en ren tillfällighet fick syn på en IONIQ electric ute på stan, föll han dock för designen direkt.

Den är så direkt – den reagerar direkt och den är smidig. Det är en rolig bil att köra, en upplevelse!
– Helena, Magnusons Trafikskola

– Det var kul att se en elbil som faktiskt ser ut som en bil. Jag förstår inte varför man ska ha ett annat utseende på en bil bara för att det är en elbil. Jag vill inte att eleverna ska känna att andra tittar och undrar vad det är för bil de kör.

Dessutom levde IONIQ electrics räckvidd på 28 mil upp till förväntningarna. En provkörning, där Dennis och Helena testade ett antal olika elbilar, blev avgörande i beslutsprocessen. IONIQ electric gjorde intryck från start.

– Den är så direkt – den reagerar direkt och den är smidig. Det är en rolig bil att köra, en upplevelse! säger Helena.

Magnusons Trafikskola var först bland trafikskolorna i Linköping med att ha en elbil i verksamheten och mottagandet har varit positivt.
– Vi åker bra, vi sitter bra, vi utbildar bra i den och våra elever gillar den. Dessutom är det en möjlighet att prova något nytt som man kanske aldrig testat förut, berättar Helena.

En annan fördel med att ha en elbil är bland annat att de slipper tanka och istället laddar bilen smidigt med hjälp av en laddbox. Driftskostnaden är även lägre än för en bensinbil, samt att elbilen är tyst och modern. Dennis poängterar att de kan köra sin IONIQ electric med ett extra gott samvete eftersom det är en miljöbil.

– Från massor utsläpp till noll! Det är ju en oändlig skillnad.

– Dessutom är den rymlig, påpekar Helena. När man sitter som trafiklärare och jobbar hela dagarna är det viktigt att man kan sträcka ut benen ordentligt. IONIQ är jätterymlig!

FAKTA MAGNUSONS TRAFIKSKOLA

- Grundades i Linköping år 1953
- Dennis började 1981
- Dennis & hans fru tog över verksamheten 2000
- Helena började på Magnusons Trafikskola 1998

- Följ dem på Instagram @magnusons.trafikskola
- Besök deras sajt magnusons.se


magnusons-trafikskola-dennis-helena

IONIQ electric är - precis som alla elbilar - en automatväxlad bil. För ett par år sedan var Magnusons Trafikskola först i Linköping med att införskaffa en automatväxlad bil till sin verksamhet, men nu är den utbytt till förmån för IONIQ electric.

– Redan efter en vecka förstod vi att vi inte behövde ha kvar den gamla bilen. Alla bytte direkt till elbilen, berättar Dennis. Dennis och Helena märker att allt fler väljer att ta automatkörkort, och de tror att försäljningen av och intresset för automatväxlade bilar kommer fortsätta stiga.

– Samhället går åt det hållet att man vill ha det så enkelt som möjligt. Då är en automatväxlad bil ett bättre alternativ, säger Helena. Eftersom inte alla tar automatkörkort kan jag ju inte bara ha en elbil som trafikskolebil, så några elever som egentligen kör manuellt har provkört elbilen bara för att de vill prova på den. Det är ju den nya marknaden.

– Om 10 år har vi säkert 2-3 automatväxlade bilar, tror Dennis. Då blir det el för vår del.

5 tips för trafikskolor som vill skaffa en elbil

Råd från Helena och Dennis

ioniq-electric-kolumnbild-mirrored

Räckvidd: Välj en elbil med lång räckvidd.
Elevunderlag: Undersök ifall det finns intresse bland eleverna att ta automatkörkort.
Laddning: Ta reda på hur era laddningsmöjligheter ser ut. Att installera en laddbox är det smidigaste alternativet.
Dubbelkommando: Se till att det går att installera dubbelkommando i bilen. Magnusons Trafikskola har även en vänstergas i sin IONIQ electric.
Priset: Priset på elbilar oftast är lite högre än på diesel- och bensindrivna bilar, däremot är driftskostnaden ofta lägre.

TRAFIKSKOLAN: DÄRFÖR VAR DET SJÄLVKLART ATT VÄLJA EN ELBIL
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se