När resan är målet

När resan är målet

Elbilsentusiasm i kombination med en Hyundai IONIQ Electric får Peter Weisheits tävlingsinstinkter att tagga igång. För honom är det inga som helst problem att ligga långt under den angivna snittförbrukningen.
Peter Text 1

Peter Weisheit har väntat på att elbilar ska få sitt genombrott i 20 års tid. För tre år sedan gjorde han slag i saken och köpte en IONIQ Electric i Tyskland som hade gått 600 mil. Sedan dess har han lagt ytterligare drygt 12 000 mil på den.

En förklaring till det höga miltalet är att Peter och hans hustru Adina bor i Göteborg men att han arbetar i Borås. Fram och tillbaka blir det en sträcka på 12 mil. Adina arbetar som läkare på Sahlgrenska och tar vanligtvis spårvagnen till jobbet, men nu i coronatider kör Peter henne så att hon inte utsätter sig för potentiell smitta. Det var när Peter började arbeta i Borås som han bestämde sig för att göra allvar av sina elbilsplaner. Med bensinräkningar på 4 000–5 000 kr i månaden var det ingen svår ekonomisk kalkyl att göra.

Peter Text 2

En intressant aspekt av Peters elbilsägande är att han inte har någon möjlighet att ladda hemma där han bor, men väl på jobbet har han ett 16A trefasuttag som han kan nyttja. Annars har han ett abonnemang på Bee som gör att han kan ladda var han vill i Sverige.

När Hyundai Magazine når Peter har han och Adina precis återkommit från en liten helgtur upp till Orust för att hälsa på vänner. De åker ofta iväg på äventyr. Peter är intresserad av att se hur mycket man kan pressa ner förbrukningen utan att störa andra trafikanter.Istället för motorvägen blir det ofta landsvägar, för att naturupplevelsen blir trevligare.


– Jag älskar att resa och för mig handlar det inte om att ta mig från A till B, säger han. Det bästa sättet att njuta av landskapet är på landsvägarna. Då är det roligt att se vad bilen drar.

”Jag är så nöjd med min IONIQ Electric. Det är mina mest ekonomiska mil som jag någonsin har kört!”

Peter Weisheit

Peter Text 3

IONIQ Electric är redan en av de snålaste elbilarna på marknaden (11,5 kWh/100 km enligt NEDC-cykeln) och med Peter bakom ratten är det inte sällan som han kommer ner under 10,0 kWh/100 km.


– För mig handlar det inte om att räkna kronor och ören utan det blir som en tävling med mig själv, förklarar han. Att komma ner i förbrukning med elbilen är en tävling som jag gillar.

Adina och Peter har en lägenhet i Nice i södra Frankrike och de lastade elbilen full med möbler för att köra ner dem. De räknade till 13 olika möbeldetaljer; stolar, pallar, bord och en byrå, innan bilen var full. På grund av alla möbler fick inte Adina plats och Peter fick köra ensam. Under den över 200 mil långa resan ner till Frankrike snittade Peter mellan 10,5 och 11 kWh per 100 km.

Den IONIQ Electric som Peter importerade från Tyskland är en modell som inte går att beställa i Sverige och den saknar både rattvärme och värmepump. Det är dock inte något som bekymrar Peter och han tycker att livet som elbilsägare är mindre komplicerat än man kan tro.
– Det många nog inte tänker på är hur enkelt det är med elbil på vintern: Inga rutor att skrapa och ingen bensin- eller dieselvärmare som släpper ut orenade avgaser medan bilen värms upp. Med en elbil kan man stå på ”tomgång” medan defrostern värmer upp bilen på några minuter.

Även om Peters IONIQ Electric inte har möjlighet till app-styrning som nya Hyundai-modeller kan man fortfarande förprogrammera klimatanläggningen när bilen är ansluten till nätet. Nyligen gjorde Peter en batteridiagnos och trots de 12 500 mil som han hittills har avverkat visar det sig att batteriet i hans IONIQ Electric fortfarande har 100 procents kapacitet.

IONIQ Electric

IONIQ Electric

Lång räckvidd och inget CO2-utsläpp under körning

 

Läs merBygg bil