Vätgas – Hyundai gör framtidens supermiljöbil

VÄTGASPODDEN MED MATTIAS GOLDMANN

Under 10 avsnitt intervjuar programledaren Mattias Goldmann olika experter inom teknik, forskning och miljö där fokus ligger på vätgas och bränsleceller. De medverkande diskuterar kring den senaste utvecklingen inom bränslecellsteknik och miljöfördelar med att använda vätgas. Programledaren Mattias Goldmann har länge varit en representant för gröna alternativ. Idag är Mattias VD för Fores, en grön och liberal tankesmedja som vill förnya miljödebatten i Sverige. Innan dess var han vd för klimatkonsultfirman 2050 och talesperson för Gröna Bilister. Mattias har också genom tidigare uppdrag jobbat med bl.a. förnybar energi, biståndspolitik och handikappfrågor. 2009-2010 bodde Mattias i Kenya där han utvecklade utsläppsminskande projekt, och han har tidigare bott i Santiago, Chile, där han jobbade med att etablera miljölagstiftning. På Fores driver Mattias också 2030-sekretariatet, en verksamhet för en fossilbränsleoberoende fordonsflotta. En minst sagt påläst programledare som tillsammans med gästerna har intressanta samtal.

Programledare Mattias Goldmann

AVSNITT 1 - VÄTGASEN I SVERIGE – VARFÖR ÄR DET VIKTIGT?

Björn Aronsson, verksamhetschef på Vätgas Sverige, berättar om utmaningarna och fördelarna med en introduktion av vätgas i den svenska fordonssektorn. Björn sätter också Sverige i perspektiv i förhållande till andra EU-länder som kommit längre i sina vätgas-satsningar, t.ex. Norge och Danmark.

Lyssna här

AVSNITT 3 - SKOLEXEMPLET NORGE

Bjørn Simonsen, marknadschef på det norska vätgasföretaget NEL Hydrogen berättar om miljöfördelarna med att tillverka vätgas via elektrolys samt om hur Norge har lyckats med att introducera supermiljöbilar i landet, där landets populäraste bil är en elbil. Avsnittet sänds på engelska.
Lyssna här

AVSNITT 5 - HYUNDAI IX35 FUEL CELL

Ove Scott, tekniker på Hyundai i Sverige berättar om världens första serietillverkade vätgasbil ix35 Fuel Cell. Vätgasbilen jämförs med elbilen och för- och nackdelar med båda alternativen diskuteras, ur ett svenskt perspektiv.

Lyssna här

AVSNITT 7 - REGERINGEN I HOLLAND

Alexander Hablé är övergångschef för det holländska energiministeriet och har varit en nyckelperson inom den holländska regeringen för deras omställningsarbete till vätgas – där landet har kommit väldigt långt. Alexander delar med sig av utmaningarna som omställningen medförde, i synnerhet med tanke på att Holland är ett starkt oljeland med bolag som Shell. (Språk: Engelska)

Lyssna här

AVSNITT 9 - GRÖN VÄTGAS

Göran Lindbergh är professor i tillämpad elektrokemi på KTH och berättar om hur man framställer grön vätgas, vätgas som alltså inte har någon klimatpåverkan. Framställningen, som görs via elektrolys, medför också

Lyssna här

AVSNITT 2 - VÄTGAS OCH PINGISBOLLAR

Raketforskaren Lars Stenmark berättar om sin senaste uppfinning makrosfärerna – en ”pingisboll” som fylls med vätgas och som potentiellt sätt kan komma att ersätta den traditionella tankningstekniken för vätgas och andra gaser. Avsnittets andra gäst är Jonas Flädjemark, är kollega med Lars och berättar bland annat om att köra rally med vätgasbilar.

Lyssna här

AVSNITT 4 - BRÄNSLECELLEN I SAMHÄLLET

Andreas Bodén är forskningschef på svenska Powercell, ett företag som tillverkar bränsleceller för bl.a. kraft- och telekomstationer. Andreas berättar om fördelar med bränslecellsteknik inom andra områden än bilismen samt hur man ska bemöta utmaningen med att en bränslecells har en begränsad livslängd.

Lyssna här

AVSNITT 6 - FRAMTIDSPERSPEKTIVET

Maria Grahn är energiforskare på Chalmers i Göteborg och forskat kring vätgas- och trafikfrågor där hon blickar 20-30 år fram i tiden, och jämför hur Sverige förhåller sig till andra länder i synen på vätgas. Maria pratar också om ekonomiska incitament och effekter av en övergång till vätgas.

Lyssna här

AVSNITT 8 - TANKSTATIONERNA

Roger Andersson arbetar på AGA Gas och är en av de drivande personerna för uppförandet av Sveriges första kommersiella tankstation för vätgas som invigs den 16 september i år på Arlanda. Roger berättar om varför AGA satsar på vätgas och vad han tror att priserna för att tanka vätgas kommer ligga på, initialt samt i framtiden.

Lyssna här

AVSNITT 10 - SUMMERING

Erik Lindham är PR- och informationschef på Hyundai och tillsammans med Mattias Goldmann summerar han de fem viktigaste områdena för en svensk omställning till vätgas, baserat på vad de nio gästerna har diskuterat.

Lyssna här

Images blocks va  tgaspodden fuel cell

ix35 Fuel Cell - Drömmen om en ren miljö

  • Först i världen med serietillverkning
  • Helt ny miljöteknik
  • Maximal säkerhet

Är du nyfiken på att få veta mer om världens först serietillverkade vätgasbil Hyundai ix35 Fuel Cell? Besök då modellsidan där kan du läsa mer om själva bilen, hur den fungerar, vad den har för utrustning samt specifikationer och mycket mer.

Läs mer om ix35 Fuel Cell här

VARFÖR VÄTGAS?

Vätgas är nyckeln till en framtid med ekologiskt hållbar bilkörning. Väte utgör cirka 75% av universums totala massa och jämfört med de fossila bränslen, som används i dagens förbränningsmotorer, så måste det anses som ett riktigt överflöd. Processen med att låta vätgas passera genom en bränslecell genererar energi betydligt effektivare än vad de fossila bränslena kan göra. Man kan också lagra energin i motsats till den elektricitet som behövs för att driva elbilar.

Att hitta en outtömlig och verkningsfull resurs, som bränsle till bilar, är av största vikt, men det viktigaste skälet till att utveckla bränslecellsteknologin är ändå att varje enskilt fordon inte kommer att släppa några som helst avgaser. Med bara rena och återvinningsbara biprodukter som släpps ut, så blir resultatet en hållbar framtid för bilen.

Fuel-Cell-LM-FCEV-HighlightsBlocks28

Vätgas - så funkar det

  1. ELKRAFT - 
Grön el är el som är producerad av förnybara energikällor, då oftast vattenkraft, vindkraft och biobränsle.
  2. VATTEN - 
Vatten är en på jorden allmänt förekommande kemisk förening, bestående av väte och syre, som är nödvändig för allt känt liv. Vatten är en förening bestående av Vätgas och Syre.
  3. ELEKTROLYS
 - Elektrolys används elektricitet till att spjälka vatten i vätgas och syrgas. 2H2O + elektricitet → 2H2 + O2
  4. VÄTGAS OCH SYRGAS
 - 2H2O + elektricitet → 2H2 + O2 där Vätgasen (H2) lagras och används som energibärare till bränslecellerna.

Fuel-Cell-LM-FCEV-HighlightsBlocks27-v2

Det bästa av två världar

ix35 Fuel Cell plockar de bästa från Bensin och diesel drivna bilar samt flera bra funktioner från El-bilarnas värld. Från de fossilt drivna bilarna har Fuel cell plockat fördelarna med lång körsträcka, snabb tankning, att den är skalbar till olika fordonsstorlekar samt att den är opåverkad av väderförhållanden. Fuel Cell har även plockat de bästa från el-bilarnas funktioner, som väldigt låga utsläpp, det direkta vridmomentet , tystheten, bränsle effektiviteten samt användandet av inhemskt tillverkat bränsle.

Fuel-Cell-LM-FCEV-HighlightsBlocks27-v2

Vätgasbilen

  1. VÄTGASTANK - Dubbla kolfiberförstärkta tankar för lagring av vätgas under högt tryck (700bar).
  2. BRÄNSLECELLSSTACKENS FUNKTION - Bränslecellstackens funktion. Underordnade system ansvarar dels för reglering av vätgas och syre (luft) till bränslecellerna och dels för bränslecellernas temperaturreglering samt utsläpp av vattenånga.
  3. BRÄNSLECELLSSTACK - Genererar elektrisk energi samt värme genom kemisk reaktion mellan vätgas och syre.
  4. BATTERI - Ett högspänningsbatteri behövs för uppstart av bränslecellsstacken samt ger extra energi vid acceleration.
  5. VÄXELRIKTARE - Omvandlar högvolts likspänning från bränslecellsstacken och högspänningsbatteriet till trefas växelspänning som driver elmotorn.
  6. ELMOTOR OCH REDUKTIONSVÄXEL - Konverterar elektrisk energi till användbar mekanisk kraft som driver bilen, vid motorbroms används elmotorn som generator och den mekaniska kraften återvinns till batteriet som elektrisk energi.
  7. UTSLÄPP - Eftersom ingen förbränning sker så kommer utsläppen endast bestå av vattenånga som är den enda biprodukten av den kemiska reaktionen i bränslecellsstacken.

Läs mer om vätgasbilen ix35 Fuel Cell

Den tekniska utvecklingen av bränslecellsbilar

Images blocks va  tgaspodden mercury

2000 - Mercury P#1


tumnagel-mercury-1

Basmodell: Santa Fe SM
Räckvidd: 141 km
Bränslecellseffekt: 65 kW
Övrigt: Hyundais första bränslecellsbil

2004 - Mercury II


Mercury II

Basmodell: Tucson JM
Räckvidd: 337 km
Bränslecellseffekt: 80 kW
Övrigt: Startar även vid -20°C

2005 - Polaris II 80kW


Polaris-II-80kW

Basmodell: Tucson JM
Räckvidd: 384 km
Bränslecellseffekt: 80 kW
Övrigt: Inbyggdt bränslecellssystem, lokalt tillverkade bildelar

2007 - Tucson FCEV 100KW


Tucson-FCEV-100KW

Räckvidd: 370 km
Bränslecellseffekt: 100 kW
Övrigt: Utrustad med elektrisk
drivlina från Hyundai-fabriken

2010 - Testkörningar


testkörningar

Visste du att?... Hyundais FCEV-bilar har
kört sammanlagt över 2 miljoner mil.
Med andra ord har den klarat
omfattande testkörningar.

2010 - Första steget mot serieproduktion


serieproduktion

Första steget mot serieproduktion: att skapa standardiserade moduler av kärnkomponenter och utveckla en gemensam standard för miljöbilar.

2011 - 2.5:e Generationen Fuel Cell Buss


h20

Räckvidd: 500 km
Bränslecellseffekt: 200 kW
Övrigt: Användes som flygbuss på Incheon
International Airport i Sydkorea

2002 - Mercury P#6


Mercury P#6

Basmodell: Santa Fe SM
Räckvidd: 230 km
Bränslecellseffekt: 75 kW
Övrigt: Extra batteri för förbättrad räckvidd och effektivitet

2004 - Polaris I P#1-2


Polaris-I-P#1-2

Basmodell: Santa Fe SM
Räckvidd: 205 km
Bränslecellseffekt: 35 kW
Övrigt: Hyundais första FCEV utrustad med Hyundais bränslecellsstack

2005 - 1:a Generationen FL Buss


1-a-Generationen-Fuel-Cell-Buss

Räckvidd: 380 km
Bränslecellseffekt: 160 kW
Övrigt: Hyundais Fuel Cell buss kördes i Tyskland under
fotbolls-VM 2006

2009 - 2:a Generationen FL Buss


2-a-Generationen-FL-Buss

Räckvidd: 380 km
Bränslecellseffekt: 200 kW
Övrigt: Visad under Världsutställningen
2012 i Yeosu, Sydkorea.

2010 - ix35 FCEV


ix35-FCEV

Räckvidd: 635 km
Bränslecellseffekt: 100 kW
Övrigt: Utrustad med en
högtryckstank på 700 bar.

2011 - Andra steget mot serieproduktion


serieproduktion

Andra steget mot serieproduktion: att utveckla alternativa material som kostar mindre och är enklare att producera i stora volymer.

Ix35 fuelcell lm fcev  images blocks1

2012 - ix35 Fuel Cell serieproduktion


Räckvidd: 500 km
Vätgasmotorns effekt: 200 kW
Övrigt: Den första FCEV-bilen gjord för massproduktion

Till ix35 Fuel Cell Modellsida

Laddar...

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Välj finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser fast förmånsvärde brutto.

Kostnad för dig: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se

Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy