Tucson i pressen toppbild

Så tycker pressen om nya Tucson

Nya Tucson har gett försäljningsrekord och prisregn, men vad säger landets motorpress? Läs om vad som gör Tucson till testvinnaren i suv-segmentet.

I september rullade en ny crossover in i det svenska suv-segmentet – nya Tucson från Hyundai. Med en djärv design, bredast utbud av hästkrafter i klassen, ledande bagageutrymme och avancerad teknologi var förväntningarna på nykomlingen höga. De hårda säkerhetstesten utförda av Euro NCAP visade att Tucson var en av de säkraste bilarna i C-suv klassen, och försäljningsrekord nåddes bara på några veckor. Men vad tyckte då den svenska presskåren – motorjournalisterna? Här kommer en samling av utlåtandena i svensk motorpress:


Vi Bilägare – utnämner Tucson till Testvinnare

Vi Bilägare gör ett stort test av crossovers och sätter Hyundai Tucson, Renault Kadjar och Mazda CX-5 på hårda prov. Vinnaren – Tucson!

”Alla testförare enades om att Tucson erbjuder trivsammast kupé”, skriver Vi Bilägare, och lägger till:
”Åkkomforten är bäst i Tucson. Den går riktigt tyst både på grov och fin asfalt, rör sig lugnt och behärskat och har alldeles lagom nedtonad styrkänsla för att man ska uppleva färden som bekväm snarare än pockande på uppmärksamhet. På en av våra mest utmanande, ödsliga och avslöjande sträckor i Dalarna noterades fina, bestämda fjädringsrörelser, god följsamhet och en i grunden trygg understyrning.”

När fyrhjulsdrivningen testades klarade sig Tucson bäst i alla tre ronder och testet slutar med att fastställa att Hyundai Tucson är vassast.

”Det är en bekväm, lugn och behaglig bil att färdas i. Låg ljudnivå, gott om utrustning och en helhet som känns trivsam och genomtänkt. Autobroms är standard, rostskyddet är bra, strålkastarna också. Fjädringen sväljer gupp och håligheter bättre än Mazdas och Renaults.”

Här kan du köpa hem testet från Vi Bilägare.

Vi Bilägare testvinnare

Tucson-TL-Image-Grid-block11


Tucson-TL-Image-Grid-block13

Teknikens Värld – "Hyundai har lyckats"

Teknikens Värld testar Hyundai Tucson i Frankfurt-området inför lanseringen och konstaterar att formspråket känns radikalt – och helt rätt. Testföraren skriver att det känns bra redan första gången han ser bilen.  
”I mina ögon har Hyundai lyckats. Det är gott om extroverta designattribut med linjer som går hit och dit, men viktigast av allt – de går ihop på rätt sätt och bildar en snygg helhet”, skriver Teknikens Värld.

Tidningens testförare anser att Tucson har Hyundais bästa styrning hittills.

”Även resten av chassireaktionerna känns positiva. Bilen kränger inte så mycket i de få kurvor vi hittar att pressa på igenom. Dessutom är bilen helt planterad och riktningsstabil i riktigt höga farter på Autobahn – bra!”

Testföraren anser att chassits beteende visar att Tucson är ett stort steg i rätt riktning för Hyundai.

”Broskarvar och andra ojämnheter märks, men de är ändå relativt bortdämpade vilket innebär att Tucson verkar lyckas med konststycket att kombinera inspirerande väguppträdande med bibehållen komfort”, skriver Teknikens Värld.

Läs hela testet här.


Kvällsposten – ”Ett begåvat småsyskon”

”Santa Fe har fått ett lite mer begåvat småsyskon. Med generöst utrymme och god komfort kan nya Tucson bli en storsäljare”, skriver Kvällsposten.
Noggrann planering har gett modellen ett optimerat utrymme för passagerare, samt ett bagageutrymme på hela 513 liter med uppfällda säten. Kvällsposten uppskattar bland annat bilens sittkomfort.
”Man sitter högt och ser bra från förarsätet. Stolarna är sköna, och det är enkelt att snabbt ställa in en vettig körställning med de elektroniska reglagen”, skriver Kvällsposten.

När det gäller säkerhetsfunktioner har Tucson så många nya teknologiska lösningar att modellen är en av de bäst utrustade bilarna i segmentet. Bland annat med ett system för automatisk nödbromsning – samt en körfältsassistans, som kan korrigera styrningen.
”Bilen har inte bara blivit bekvämare, den har också blivit säkrare. Försöker du byta fil när en bil finns i döda vinkeln får du en varningssignal, vilket visar sig fungera alldeles utmärkt. Vi blir flera gånger uppmärksammade på bilar som hade kunnat bli farliga”, skriver Kvällsposten.

Tucson-TL-Image-Grid-block07


Bygg din egen Hyundai Tucson

Bygg din bil

Förslag på fler artiklar

Artikel Tucson skördar framgångar 930x500

4 månader efter lanseringen - så gick det för Tucson

Hur blev försäljningen och mottagandet för nya crossovern Tucson? Kolla in svaren här.
Läs artikeln om Tucson här

Sara Öhman testar Tucson proportion 290x160

Tucson på helgäventyr

Hur känns nya Hyundai Tucson när man ger sig ut på vägarna? Träningsprofilen Sara Öhman sätter crossovern på prov under en resa till skog och mark.
Läs artikeln om Tucson

Artiklar om Hyundais elbil IONIQ

En tjuvtitt på Hyundais elbil

Under 2016 lanserar Hyundai en elbil – som kommer finnas med hela tre drivlinor som alternativ. Bilen IONIQ ger kunderna valet mellan eldrift, laddhybrid och hybrid. Det är första gången en modell finns med de här tre drivlinorna.
Läs artikeln om IONIQ


Tillbaka till Hyundai Magazine

GÅ TILLBAKA
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Välj finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser fast förmånsvärde brutto.

Kostnad för dig: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se