Images-Blocks-billigast-i30-i40

Så tycker pressen om testvinnarna

Hyundai i30 och i40 Kombi utnämndes till billigast att äga av oberoende KVD/Bilpriser.se - ett stort bevis på att hög kvalitet lönar sig och ger låga försäkrings- och servicekostnader i längden. Så vad tycker pressen om de två vinnarna? Här hittar du experternas omdömen.

Att köpa bil kan vara en labyrint av begrepp som värdeminskning, försäkringsdetaljer, service, bränsleförbrukning och skatt. Det här bestämde sig oberoende KVD/Bilpriser.se att hjälpa konsumenterna med, och gjorde därmed en undersökning där de sammanställde den totala ägandekostnaden under en treårsperiod för 20 kombibilar från modellår 2012. Resultatet visade att den dyraste kombibilen var hela 50 procent dyrare att äga än den billigaste! Och vilka vann då utnämningen som billigaste kombibilarna att äga? Hyundai i30 och i40 Kombi.

Så vad tycker pressen om de två vinnarna?

”Här är bilen som borde få alla konkurrenter i den stentuffa golfklassen att darra lite extra. Hyundai I30 Kombi är som klippt och skuren för den svenska marknaden. Efter en vecka i den mörkbruna testbilen är det bara att gratulera den koreanska biltillverkaren till ett riktigt bra jobb!”, skriver Allehanda.se.
Testföraren hyllar sittkomforten och anser att interiören andas premiumkänsla. Han slår fast att kupén har gott om plats, även för baksätespassagerarna. Allehanda imponeras även av modellens generösa bagageutrymme – och bilens bränsleförbrukning.
”Hyundais bilar är kända för att inte krångla och ligger bra till i bilprovningens statistik. Det är kanske därför man vågar erbjuda fem års nybilsgaranti”, skriver Allehanda.se.

”Hyundai har sakta men envist gnagt sig in i Europa och Sverige. Med i30 har Hyundai vässat just de egenskaper som i längden är mest viktiga för de flesta vid bilköpet”, skriver Vi Bilägare.

I deras test slog Hyundai i30 Volkswagen Golf.
”i30 har flera bra egenskaper som avgör. Mest handlar det om att få så mycket bil som möjligt för pengarna”, skriver Vi Bilägare.
Hyundai i30 var inte bara den snålaste bilen i testet, utan hade även lägst milkostnad, lägst månadskostnad och lägst grundpris.

i40 utmanar konkurrenterna

Vi Bilägare har även gett höga omdömen till Hyundai i40. Tidningen genomförde ett jämförande test mellan i40 och Volvo V70. Hyundais stora kombi fick mycket goda omdömen. Tidningen anser att Hyundai ger väldigt mycket för pengarna.
”Hyundai i40 har det mesta som både tjänstebilsförare och privata bilägare kan önska sig, till rimlig kostnad dessutom”, skriver Vi Bilägare.
I KVD:s test hade i40 en TCO på 140 134 kr. Därmed ligger Hyundais kombi nära 70 000 kr under bilen på listan med högst TCO.

Uppdaterade versioner av i30 och i40

I maj var det Sverigepremiär för Hyundais uppdaterade versioner av i30 och i40, med en lång rad förändringar som ny design, vässad bränsleekonomi och ett förbättrat motorutbud.
Expressen har utvärderat den uppdaterade versionen av i40 – och tidningen gillar det nya utseendet.
”Hyundai hänger med i trenden mot lite stilrenare bilar med rakare linjer. Lyktorna byggs för att ge ett brett och kaxigt intryck och grillen och bakluckan är till för att stärka synintrycken. Snyggare än föregångaren”, skriver Expressen.
Föraren gillar även den nya växellådan och slår fast att bilen har en stark motor, på 141 hk och hela 340 Nm, som drar fint. Samtidigt har i40 låga utsläppsnivåer. Expressen uppskattar det rymliga bagageutrymmet – och den behagliga förarplatsen, med bra funktioner som är logiskt placerade på instrumentbrädan.
Den låga ägandekostnaden visar därmed på hög kvalitet, som testförarna känner av när de kör bilarna.


Förslag på fler artiklar

Artikel billigast att äga - prop 290x160

Därför vann i30 och i40 pris i lägst ägandekostnad

En prislapp säger bara halva sanningen om vad en bil kostar. Det här har oberoende KVD/Bilpriser.se bestämt sig för att reda ut – och i30 och i40 Kombi blev vinnarna.
Läs artikeln om äkta ägandekostnader

Artikel Tucson skördar framgångar 930x500

4 månader efter lanseringen - så gick det för Tucson

Hur blev försäljningen och mottagandet för nya crossovern Tucson? Kolla in svaren här.
Läs artikeln om Tucson här

Privatleasing i20 ratt - proportion 290x160

Så funkar privatleasing

Varför har privatleasing blivit så populärt så snabbt? Här är de 5 anledningarna som förklarar allt.
Läs artikeln om privatleasing


Tillbaka till Hyundai Magazine

GÅ TILLBAKA
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser fast förmånsvärde brutto.

Kostnad för dig: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se