Zyrken header image

PARKOURSTJÄRNAN MARCUS "ZYRKEN" GUSTAFSSON

Biltest - 28 April 2016

Jag längtar efter att sitta på morsans veranda ute på landet med hästar och höns. Det är så jag är uppväxt i en liten by utanför Helsingborg. Som barn var det jättebra. Jag tränade gymnastik och skejtade, åkte inlines. Sen ville jag ut och se mer. Jag ville se världen.

Det känns nostalgiskt att komma hem till samma barer och restauranger när man varit iväg, Helsingborg ändras inte så fort och jag har dubbla känslor inför det när jag kommer tillbaka. Samtidigt som det är skönt att vara hemma så är det vad det är och inte mer än så. Det var därför jag flyttade till Stockholm från början.

Jag ska inte säga att jag aldrig flyttar tillbaka, det kanske jag gör när jag blir äldre, men inte ännu. Jag längtar bara efter att komma borta från vardagen lite, att stänga av mobilen och umgås med vänner och familj.

Jag har projekt i Amsterdam och New York, mitt andra hem i LA, men i sommar vill jag vara hemma i Skåne, nära havet. Man har tillgång till kusten där på ett annat sätt än vad man har i Stockholm. Stränderna är så nära.

Det var i Helsingborg allt började för mig. När jag hittade parkour-videos på nätet ville hellre göra väggvolter än att stå på led i tighta

brallor på gymnastiken. Inte göra som alla andra utan göra min egen grejer. Vi var ett 20-tal personer som var aktiva i Sverige. Communityn var mycket tightare. I dag är det kanske 16 000.

Efterhand som jag blev duktigare fick jag göra reklam och shower och framförallt så började jag tävla. Min första internationella tävling var 2007 och jag kom trea. Det gav mig mycket uppmärksamhet. Sedan följdes den tävlingen av nästa och nästa.

Jag har en sorts grundfysik från gymnastiken som jag har nytta av. Folk tror att parkour går ut på att hoppa runt på tak och göra livsfarliga grejer men den bästa känslan för mig är när jag känner mig lugn samtidigt som jag gör något svårt. Det är lite motsägelsefullt när man håller på med extremsport men jag tränar för att känna mig säker. Nu är jag försiktigare än vad jag var förr för jag känner att jag lever på detta och inte vill skada mig. Så tänkte jag inte när jag var 16 år.

Följ @HyundaiSverige på Instagram


Hur var det att köra i20 Active?

– Över förväntan! Vi körde en del off road när vi var på Gotland. Den är kvick och lättmanövrerad, det passar mig. Sportig för att vara liten och rolig att köra.

Vilka var dina favoritfeatures?

– Den tekniska delen är sjyst. Att slippa nyckel till exempel och starta med en startknapp istället. Sen var det smidigt med Bluetooth-uppkoppling, både att kunna spela musik från mobilen och att jag kunde prata via biltelefonen när det ringde. Det kändes som en tekniskt uppdaterad bil.

Vart vill du köra i20 Active härnäst?

– Till Skåne.


FAKTA MARCUS "ZYRKEN" GUSTAFSSON

Yrke PRO Parkour Athlete
Favoritplats Los Angeles, jag har varit där sedan jag var 12 år eftersom jag har familj på plats.
Aktuell med Anordnar Air Wip Challenge i Helsingborg dit världseliten inom parkour kommer för att tävla.
Följ Marcus Instagram @zyrken, Snapchat @zyrken1
Parkour Att smidigt och kontrollerat ta sig från en punkt till en annan i varierande stadsmiljö med kroppen som redskap. Mental och fysisk rörelse utan begränsningar. (Källa: Air Wipp Challenge 2015, Helsingborg)

Zyrken i20Active imagegrid 6


NYA HYUNDAI I20 ACTIVE

Vill du veta mer om designen, säkerheten, tekniken, prestandan eller hur du kan skapa din personliga i20 Active? Läs då mer om bilen eller bygg din egen bil för att upptäcka mer om denna smarta crossover.
Mer om bilen Bygg din bil

I20 active menu image

NYA i20 ACTIVE

Motor 1.0 Turbo GDI (manuell), 1.4 MPI (automat)
Effekt 100-120 hk
Förbrukning från 4,5 l/100 km vid blandad körning
Bagagevolym 326 l
Pris från 159 900 kr

PARKOURSTJÄRNAN MARCUS "ZYRKEN" GUSTAFSSON
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se