Jonna jinton bild artikeltopp2

JONNA JINTONS DRÖMRESA I SANTA FE

Biltest - 15 Juni 2016

Fotografen och bloggaren Jonna Jinton lät en Santa Fe följa med på sina drömmars resa. Utan färdig plan och utan tider att passa. Till en längtan hundra mil norrut. Följ med på hennes resa.

Jag kallade den för min rymdsten. Den metalliskt silverskiftande Santa Fe’n som jag fick låna av Hyundai för kampanjen ”Vad längtar du till?”. Bilen skulle ta mig till min längtan och valet var helt fritt. Det kunde vara en känsla. En doft. Ett ljud. En upplevelse. En plats.

Min längtan var en blandning av allt det där och från första stund visste jag åt vilket håll min längtan gick – norr. Jag ville uppleva norra Sveriges vildmark. Jag längtade efter fjällvindar, öppna vidder och ljudet av smältande isar. Spegelblanka sjöar, midnattssol och ensamma vägar genom vildmarken.

Och allra mest längtade jag efter den där känslan. Att få sätta sig i en bil och bara köra. Utan en färdig plan. Utan mål och utan tider att passa.

Tidigt på morgonen den 20 maj var bagaget i bilen packat med allt jag behövde för att fara nästan 100 mil genom Sverige. Målet var att nå Abisko och riksgränsen men vägen dit var en minst lika stor del av resan. Under flera veckors tid hade jag tittat ut olika resmål längs vägen och ”åkt” fram och tillbaka längs vägarna via Google Earth. Trots att jag alltid haft svårt för kartor var det plötsligt det roligaste som fanns.

Stora Sjöfallets nationalpark. Bara namnet kändes mäktigt. Det var det enda ställe jag absolut hade bestämt mig för att besöka under resans gång. Det blev också mitt första delmål. Det första dygnet av resan körde jag nästan utan att stopp. Under natten stannade jag någonstans nära Arvidsjaur för att sova i bilen. Nästa morgon fortsatte jag mot Jokkmokk, och precis kring midnatt nådde jag infarten till Stora Sjöfallets nationalpark, eller ”Vägen västerut” som den också kallas. Sveriges längsta återvändsgränd.

Det var tät dimma den natten och jag stannade länge vid skylten till infarten för att fota. Det kändes nästan lite kusligt att köra in eftersom jag visste vilka mäktiga landskap som väntade där framme. En räv uppenbarade sig i dimman och det kändes i varenda cell i kroppen att jag närmade mig vildmarken.

Även den natten sov jag i bilen, intill en vilt dansande fors där fullmånens sken speglade sig i vattnet hela natten. Jag trodde nästan att jag drömde.

Morgonen därpå åkte jag vidare in i nationalparken och nådde tillslut de mäktiga fjällen och bergen. Jag körde inte mer än en kilometer i taget innan jag var tvungen att stanna bilen för att gå ut att fota. Jag tror aldrig att jag har kört en så kort sträcka på så lång tid, men landskapet tog andan ur mig. Den dagen var solig och vindstilla och vattnet låg alldeles spegelblankt med de mäktiga bergen som en vacker kontrast till den klarblå himlen. Två fantastiska dygn tillbringade jag vid Stora Sjöfallet innan det var dags att köra de resterande 40 milen mot Abisko.

Nya santafe dm menu image side

HYUNDAI SANTA FE

Motor 2.2 CRDi-R
Effekt 200 hk
Växellåda 6-växlad manuell eller automat
Förbrukning från 6,0 l/ 100 km vid blandad körning
Bagagevolym 582 l
Pris från 329 900 kronor

jonna-jinton-kartan

"Jag hade allt jag behövde i bilen. Jag var fri som vinden."

- Jonna Jinton

Att få färdas i en splitterny Santa Fe var en stor upplevelse i sig. Trots att jag inte är van att köra så långa avstånd, kändes det aldrig som att jag körde särskilt långt. Och bara känslan att köra den sen. Så mjukt och lätt med alla spännande tekniska funktioner, det kändes verkligen lyxigt. Jag älskade hur den sköt bak stolen varje gång jag skulle kliva ut och sköt fram den igen när jag satt mig. Som en gentleman vid middagsbordet. Jag älskade hur den öppnade bakluckan av sig själv och hur den stängde av motorn så fort jag stannade i några sekunder för att titta på mobilen och sedan startade i samma sekund som jag tänkt köra. Så känslig på minsta lilla rörelse, som om den hela tiden var uppmärksam på vad mitt nästa steg skulle bli.

Eftersom jag reste alldeles ensam blev bilen också mitt sällskap. Mitt hem. Det var där jag sov, det var där jag laddade batterierna till mina

kameror och det var där jag laddade mig själv. Bland de mysigaste stunderna under resan var när jag körde sent på kvällarna och nätterna och lyssnade på radion, sjöng med i låtarna och samtidigt njöt av det vackra landskapet utanför fönstren. Jag hade allt jag behövde i bilen. Jag var fri som vinden.

När jag nådde Abisko fick jag återigen uppleva den där känslan av att helt och hållet uppslukas av det vackra landskapet. Det var precis som jag hade hoppats. Fast ännu vackrare. Ännu mäktigare. Det hade precis blivit vår och de taniga fjällbjörkarna bar på små knoppar som just skulle slå ut. Överallt fanns fjällbäckar som forsade av liv från vatten som nyligen varit snö på en fjälltopp. Abisko i maj månad. Lågsäsong, men den allra bästa tiden enligt mig.

Dagarna i Abisko vävdes in i varandra. Jag tog in på vandrarhem. Inte för att sova, men för att ladda kameran som gick varm. Dag som natt var jag ute och fotade. Där fanns allt som jag längtat till. Precis allt. Jag rörde mig i områdena kring Abisko och Björkliden och fram till riksgränsen. Det spelade ingen roll hur många gånger jag körde den sträckan, det fanns hela tiden något nytt att uppleva. Jag förälskade mig i det gyllene ljuset från midnattssolen blandat med det karga, steniga landskapet och de mäktiga fjällen i bakgrunden. Allting var upplagt som en perfekt kuliss, i en perfekt film. Men allt var verklighet. Jag var där på riktigt.

I en dryg veckas tid var vi på resande fot, rymdstenen och jag. Vi susade fram över ödsliga landsvägar och såg hur de djupa skogarna övergick till snövita fjäll. Jag vandrade över dimmiga berg och kände fjällvindarna i mitt hår. Jag drack vatten från Silverfallet och såg isen smälta i Torneträsk. Jag kände doften av nyutslagna fjällbjörkar och såg renar med nyfödda kalvar. Sjöng så att det ekade över berg och dal, och lyssnade till vildmarkens viskningar. Varje dag var ett äventyr, och jag fick styra det precis som jag ville. Varje dag fick jag känna den där känslan av frihet i att bara köra iväg i en bil utan att veta vad nästa mål blir.
Jag gjorde en resa, som tog mig till min längtan.

FAKTA JONNA JINTON

Yrke Bloggerska, fotograf, konstnär och föreläsare.
Bor I familjens sommarstuga i Grundtjärn, en by på 10 invånare.
Aktuell med Deltar i Hyundais kampanj ”Vad längtar du till”
Följ Jonna på Instagram @jonnajinton
samt på hennes blogg jonnajinton.se

jonna-jinton-profile2

JONNA JINTONS DRÖMRESA I SANTA FE
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.