Dct magazine

5 ANLEDNINGAR TILL ATT VÄLJA EN DUBBELKOPPLINGSLÅDA

Teknik - 13 September 2017

Dubbelkopplingslådan kombinerar det absolut bästa med en automatlåda och en manuell växellåda. Du behöver inte växla själv och tack vare effektiviteten och den begränsade energiförlusten är den både mer miljövänlig och bränsleffektiv än en automatlåda. Här är 5 anledningar till att dubbelkopplinglådan är det självklara valet i nästa bil.

Låt oss börja med att förklara vad en dubbelkopplingslåda är. En dubbelkopplingslåda (DCT) är en manuell växellåda som växlas automatiskt. Det betyder att du inte behöver växla själv.

Dubbelkopplingslådan har precis som en manuell växellåda en koppling (till och med två) men den har ingen kopplingspedal, istället sköts kopplingen av en styrbox (en dator) och en robot växlar åt dig.

  1. Bränslebesparande

Det har alltid varit billigare att köra en manuell växellåda jämfört med en automatlåda. Detta beror på att den manuella växellådan har en mindre energiförlust i varje växling tack vare konstruktionen med kugg och drev.

Eftersom dubbelkopplingslådan bygger på samma grund som den manuella växellådan men använder en dator för att optimera växlingarna, blir energiförlusten ännu mindre. Det gör dubbelkopplingslådan till det mest bränsleeffektiva alternativet.

2. Sportigare känsla

Många som kör automatlåda saknar den sportiga känslan i körningen. Känslan av att tryckas tillbaka i stolen vid snabba accelerationer och de små rycken som känns när kopplingen går i. Den känslan försvinner med automatlådan på grund av den mjuka växlingen.

Dubbelkopplingslådan må vara automatisk, men den är ingen automatlåda vilket gör att du bevarar den sportigare känslan som finns i en manuell växellåda.

3. Fokus på trafiken

Precis som med en automatlåda så behöver du inte tänka på växlingen, utan du kan fokusera på trafiken. Dubbelkopplingslådan är en av många funktioner vi utvecklar för att göra körningen både säkrare och miljövänligare.

I våra nya modeller erbjuder vi bland annat döda vinkeln-varning, kollisionsvarning samt filhållningsassistans och filbytesvarning.

Autobroms
med detektering av fotgängare.

Kollisions-
varning.

Döda
vinkeln-varning.

Varning för korsande trafik vid backning.

Filhållningsassistans och filbytesvarning.

  1. Enkel att köra

Har du någon gång lagt i fel växel eller fått motorstopp i en uppförsbacke? Du är inte ensam. Med en dubbelkopplingslåda behöver du inte längre fundera på motorstopp, rusande motorer eller tröga backar eftersom den hela tiden optimerar så att du kör på rätt växel. Det enda du behöver tänka på är att inte krypköra.

Krypkörning är aldrig bra. Om du kör en manuell växellåda eller dubbelkopplingslåda riskerar krypkörning att överhetta kopplingen.

Om du kör en automatlåda och krypkör ökar bränsleförbrukningen rejält. Tricket är att undvika det.

"Krypkör inte centimeter för centimeter. Låt det bli ett rejält avstånd och kör fram stegvis. Då är kopplingen antingen i ingrepp eller frikopplad, istället för att ligga och slira i mitten," säger Jason Fenske på Engineering Explained.

Krypkör inte centimeter för centimeter. Låt det bli ett rejält avstånd och kör fram stegvis. Då är kopplingen antingen i ingrepp eller frikopplad, istället för att ligga och slira i mitten.
– Jason Fenske på Engineering Explained

  1. Skonar motorn & sparar lamellerna

Tekniken runt dubbelkopplingslådan är byggd så att den känner av om den hanteras på fel sätt. Till exempel har den ett säkerhetssystem som varnar om kopplingen blir för varm och för att inte förstöra den så rekommenderar den dig att stanna om den blir ännu varmare.

Om du fortsätter slira och krypköra så stänger bilen av sig helt för att rädda kopplingen. På så sätt skyddar bilen sig själv mot körmönster som ska skada konstuktionen och tekniken, vilket gör att du som bilägare får en bil som håller längre.

5 ANLEDNINGAR TILL ATT VÄLJA EN DUBBELKOPPLINGSLÅDA
Stäng
Missa inte våra nyheter och erbjudanden
- prenumerera på Hyundais nyhetsbrev
Genom att fylla i din e-postadress ovan samtycker du till att Hyundaikoncernen och de återförsäljare som är knutna till Hyundaikoncernen får använda den för bl.a. informations- och marknadsföringsändamål. För mer information se vår integritetspolicy.
Laddar...
Icon chat 4f2c2cefecd7f346d471433e581e5759238aa8ff3b999753033ae0cde38ace54
Chatta

Ställ dina frågor här

Välj modell

Välj motor

Välj utrustning

Jämför utrustningspaket

Välj färg

Finansiering

Så har vi räknat

Privatlån

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Priser sätts av varje återförsäljare. Finansieringsförslaget avser Hyundai Finans med 3.33% i nominell ränta samt ett restvärde på ca 40%. Inbyte/Kontantinsats motsvarande 30% (min. 20% enl. lag).

Privatleasing

Priset är av generalagent rekommenderat cirkapris. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Privatleasingförslag via Hyundai Finans: 36 mån, 4 500 mil, ingen första förhöjd avgift. Övermil debiteras med 10 kr per mil, men prata med din återförsäljare om du innan känner att du vill göra en beräkning på fler antal mil redan nu.

Tjänstebil

Förmånsvärde: Avser förmånsvärde netto beräknat med 50% marginalskatt.

Företagsleasing Alla priser exkl moms. Vi har räknat med en förhöjd första leasingkostnad om 20% av bilens värde. Aviseringsavgift på 55:- samt Uppläggningsavgift på 595:- tillkommer. Restvärde 50%. Leasingtid 36 månader.

www.hyundaifinans.se